Sprit och parfym julens storsäljare på Stena Line

– männen står för spriten och kvinnorna för parfym och konfektyr

Svenskarna älskar att shoppa på resan, inte minst i stundande juletider. Stena Lines Resebarometer visar att vin, sprit och öl är de varor svenskarna ger mest utrymme i resväskan, vilket även märks tydligt på försäljningsstatistik från Stena Lines fartyg inför julen.

Stena Line har frågat 1000 svenskar om deras shoppingvanor på semestern. Resebarometern visar att shopping, efter boende och mat, är vad svenskarna spenderar mest pengar på under sina resor. Populärast att handla utomlands är sprit, vilket 33 procent av svenskarna anger att de köper med sig hem.

– Julen är vår bästa tid när det gäller ombordförsäljning och framför allt är det alkohol som ökar inför högtiderna. Månaden innan jul ökar ombordförsäljningen per passagerare med över 30 procent. Årets glögg från Blossa är en stadig favorit, likaså finare maltwhisky. En uppstickare för i år är snapsen ”Snönubben”. Designen, det roliga namnet och ett pris som ligger 30 procent under Systembolaget gör det till årets julklapp ombord, säger Dag Thyselius, PR-manager på Stena Line.

Kvinnor prioriterar shopping på resan i större utsträckning än män och varorna man köper med sig hem skiljer sig mellan könen. 45 procent av männen anger att de köper med sig sprit på resan medan motsvarande siffra för kvinnor är 21 procent. Kvinnor köper helst med sig mode och kläder. De köper också i större utsträckning än männen choklad, parfym och skönhetsprodukter.

– Enligt barometern är det skillnad mellan mäns och kvinnors inköpslistor. Kvinnorna är starkt överrepresenterade när det gäller lyxvaror som skönhetsprodukter och parfym medan männen ligger högre inom hemelektronik och alkoholhaltiga drycker, säger Dag Thyselius.

För information om priser ombord jämfört med iland se PDF version av nyheten. För ytterligare information om priser ombord se http://www.stenalineshopping.se/.

Stena Line, Göteborg, 17 november 2011

För mer information och bilder, kontakta Dag Thyselius, PR-manager på Stena Line telefon 0704-85 83 32.

Fakta Stena Lines Resebarometer:

Stena Lines Resebarometer har genomförts av undersökningsföretaget ScandInfo på uppdrag av rederiet Stena Line. Undersökningen genomfördes i februari 2011. Urvalet av respondenter representerar den svenska befolkningen mellan 18-70 år. Sammanlagt har 1 037 personer svarat på ett 20-tal frågor med hjälp av internetintervjuer. Internetpanelen bygger på ett slumpvis sannolikhetsurval och ingen av deltagarna är självrekryterade.

• semester

• Blekinge