Stena Line breddar utbudet och lanserar Sveriges största bilsemesterprogram

Upptäck idylliska italienska pärlor, vandra i Alperna, res längs den tyska sagovägen och ta ett stopp på Legoland på vägen hem.

Aldrig har det varit enklare att skräddarsy sin egen semester när Stena Line i samarbete med dotterbolagen Scandlines och Sembo lanserar det största bilsemesterutbudet någonsin.

Bilsemester som semesterform blir alltmer efterfrågad i takt med att svenskarna blir mer resvana och ställer högre krav på individuella och skräddarsydda resor. I den senaste upplagan av reseundersökningen Stena Lines Resebarometer uppger fler än 6 av 10 svenskar att de planerar en semester med bilen som transportmedel. Friheten att åka vart man vill, uppleva saker på vägen och möjligheten att packa med sig allt man behöver är några av de främsta anledningarna till svenskarna ger sig ut på vägarna. Och till sommaren 2009 har det aldrig varit smidigare att planera och boka sin semester när Stena Line i samarbete med Sembo och Scandlines lanserar konceptet Reseupplevelser med bil. För Stena Line innebär det ett mångfaldigande av utbudet, från att ha marknadsfört resmål i närområdet till att marknadsföra destinationer över hela Europa.

- Det här är ett stort steg för Stena Line och innebär att vi erbjuder det bästa utbudet för alla som vill åka på semester med bil och färja. Vi märker av en stor efterfrågan på bilsemester just nu och vet av erfarenhet att resor med färja och bil ökar i lågkonjunktur. Det är ett fritt och bekvämt resesätt där man själv bestämmer både takt, budget och reslängd. Man kan packa hur mycket man vill och slipper krångel och väntan på flygplatserna, säger Claes Berglund, linjedirektör för Stena Lines färjelinje mellan Göteborg och Tyskland.

Startskottet på lanseringen blir en stor resekatalog som distribueras i mellandagarna. På 150 sidor presenteras cirka 1800 olika boenden på fler än 250 destinationer runt om i Europa, från pärlor i närområdet i Danmark, Tyskland och Polen till mer långväga bilsemesterresmål som den italienska Adriakusten, Kroatien och franska rivieran. Katalogen är också fylld med inspiration på resvägar, hållplatser och matnyttiga tips om vad man som bilsemesterresenär bör tänka på före och under sin europeiska tour.

Samtliga resmål kombinerat med Stena Lines och Scandlines färjelinjer är förstås enkla att boka på stenaline.se. Till varje bokning medföljer detaljerade vägbeskrivningar till samtliga resmål.

- Det har aldrig varit så smidigt att åka på bilsemester. Den som bokar en resa med oss får bästa pris på färjeresan och kan kombinera färjan med marknadens största utbud av resmål. Samtliga boenden är dessutom kvalitetssäkrade av vårt dotterbolag Sembos personal, säger Claes Berglund.

Stena Line, Göteborg, 30 december 2008

För mer information, kontakta Claes Berglund, Linjedirektör Göteborg-Tyskland, Stena Line, på 0704-85 86 04, alternativt Martin Ahlgren, pr-ansvarig på Stena Line, på 031-85 85 79 eller 0704-85 85 79.

• scandlines
  • sembo