Stena Line får ny finansdirektör

Ola Helgesson, idag Chief Financial Officer (CFO) på TransAtlantic, tillträder som ny CFO på Stena Line från och med maj 2011. Han kommer att ersätta Jan C Olsson som efter 25 år i Stena Line går i pension under 2011.

– Vi är mycket glada att Ola Helgesson börjar hos oss. CFO-funktionen hos Stena Line handlar till stor del om att arbeta verksamhetsnära med tydligt kundfokus och det är något som Ola Helgesson har lång och bred erfarenhet av . Detta tillsammans med hans erfarenhet från rederi- och sjöfartsnäringen ser vi som mycket positiv, säger Stena Lines VD Gunnar Blomdahl.

Innan Ola Helgesson kom till TransAtlantic var han CFO inom Hemköpskedjan mellan 2003 och 2009. Dessförinnan arbetade han en period som Managementkonsult inom KPMG Consulting samt i olika chefsroller inom ekonomiområdet på Göteborgs Hamn.

– Stena Line är ett spännande företag med en verksamhet under ständig utveckling och det ska bli spännande att anta den här utmaningen. Jag har erfarenhet från en rad olika sektorer i näringslivet som jag tror kommer att bidra positivt till Stena Lines verksamhet, säger Ola Helgesson.

Stena Line

Göteborg, 17 november 2010

För mer information kontakta Stena Lines VD Gunnar Blomdahl tel 031-85 83 20.

• gunnar blomdahl