Stena Line gör jätteinvestering i nyskapande färjor

Stena Line fortsätter att investera stort i sin flotta. Med start andra halvåret 2007 inleds den hittills största investeringen då två nya färjor ska byggas för sammanlagt cirka 4 miljarder kronor. Med sin storlek, lastkapacitet, sina ombordmiljöer, energieffektivitet och effektiva lastnings- samt lossningsmöjligheter blir färjorna unika i sitt slag på marknaden. - Stena Line har en tradition av att vara i framkant när det gäller utveckling av nyskapande fartygstyper. Dessa färjor kommer att bli världens största i linjetrafik och kan dels erbjuda all den service och alla de ombordupplevelser som en traditionell passagerarfärja kan, dels kan vi möta alla de krav som våra fraktkunder har på oss. De är med andra ord optimalt anpassade efter vår verksamhet där vi eftersträvar en bra mix av passagerar- och fraktverksamhet, säger Stena Lines VD Gunnar Blomdahl. Den första färjan beräknas vara färdig för leverans i början av 2010 och den andra under senare delen av 2010. När det gäller vilka linjer de båda färjorna ska sättas in på diskuteras olika alternativ. De planer som finns i nuläget är att de antingen ska gå i trafik på Nordsjön eller på Sverige-Polen. - Vi märker en ökande efterfrågan från våra privatresenärer när det gäller positiva upplevelser ombord, nyskapande produkter och tjänster samt bra service. Samtidigt märker vi hela tiden en starkt ökad efterfrågan på fraktkapacitet. Med dessa färjor kan vi arbeta fullt ut med båda våra verksamhetsområden, säger Gunnar Blomdahl. I och med den senaste investeringen har Stena Line under de senaste fem åren investerat ca 9 miljard kronor i ny- och ombyggnader av färjor. De nu aktuella nybyggnationerna kommer att byggas på Aker MTW Werf i Tyskland. Fakta om fartygen: Längd: 240 meter Bredd: 33 meter Dödvikt: 12 000 ton Passagerare: 1 200 Hytter: 540 Längdmeter: cirka 5 500 (omkring 400 lastbilar) Stena Line Göteborg 10 november, 2006 För ytterligare information kontakta Stena Lines VD Gunnar Blomdahl, 031-85 83 20 eller Stena Lines informationschef Joakim Kenndal, tel 031-85 81 80 eller 0704-85 85 55.