Stena Line i storaffär – köper två nya linjer och fem fartyg på Irländska sjön

Stena Line har träffat en principöverenskommelse med P&O om möjligheten att förvärva linjerna Liverpool-Dublin och Fleetwood-Larne på Irländska sjön. Överenskommelsen omfattar även fem fartyg. - Genom de två nya linjerna på Irländska sjön ökar vi flexibiliteten för våra kunder, säger Gunnar Blomdahl, VD på Stena Line. Stena Line blir genom förvärvet den ledande aktören på Irländska sjön. De två nya linjerna kompletterar Stena Lines befintliga linjer och det är framförallt fraktkunderna som får fler alternativ för trafik över Irländska sjön. – Efter förvärvet kommer vi att ha sex linjer på Irländska sjön. Vi ökar frekvensen till 20-25 avgångar per dag och fördubblar vår fraktkapacitet samtidigt som vi förbättrar servicen för passagerare, säger Gunnar Blomdahl. Utöver förvärvet av linjer och fartyg sker förändringar på Stena Lines linje mellan Stranraer i Skottland och Belfast på Nordirland. Stena Line förvärvar 50% av P&O’s befintliga hamn i Cairnryan som byggs om för att kunna ta emot Stena Lines två fartyg samtidigt som P&O fortsätter att använda hamnen för sin verksamhet. Verksamheten kommer sedan att flytta från Stranraer till Cairnryan. Därmed ändras Stena Lines ursprungliga planer om att bygga en ny hamn i Old House Point utanför Stranraer. – Vi uppnår samma kundfördelar, högre frekvens och kortare överfartstid, med en hamn i Cairnryan. Vi kan dessutom starta verksamheten redan i början på 2005, vilket är ett år tidigare än planerat, säger Gunnar Blomdahl. Affären förutsätter godkännande av aktuella konkurrensmyndigheter och förhandlingar med berörda medarbetare. Stena Line Göteborg, 27 maj 2003 För ytterligare information kontakta, Joakim Kenndal, informationschef Stena Line, telefon 031-85 81 80 eller 0704-85 85 55. Stena Line har idag fyra linjer på Irländska sjön, Fishguard-Rosslare, Holyhead-Dublin, Holyhead-Dun Laoghaire och Stranraer-Belfast.

• Transport