Stena Line lanserar historiska kryssar till Polen

Upplev medeltida fästningar, besök platsen där andra världskriget startade eller lär dig hur embryot till dagens Europa formades. Under våren lanserar Stena Line en serie historiska kryssar till Polen. Som ciceron medverkar bland andra Kjell Albin Abrahamsson. Få länder har så föränderlig och händelserik historia som Polen. Landet har varit under svensk flagg vid flera tillfällen under stormaktstiden, det var här som startskottet till Andra Världskriget föll och det var i Gdansk som Lech Walesa på 1980-talet startade förändringen av hela Europa. Det här är några av händelserna som Stena Line uppmärksammar när rederiet nu lanserar en serie historiska kryssar till Polen från Karlskrona. Tre kryssar med olika teman som alla på sitt sätt berättar om Polens spännande och mångfacetterade historia. Arrangemangen omfattar två kvällar och nätter ombord, samt en händelserik heldagsguidning – och historielektion – i norra Polen med svensktalande guide. På kryssarna med temat Levande Historia, där bland annat historien om Solidaritet, Lech Walesa och varvsupproren berättas, medverkar även den kände utrikeskorrespondenten, författaren och Polenkännaren Kjell Albin Abrahamsson som föreläsare. Guidningarna kan givetvis kombineras med attraktiv shopping i området. - Polen har så mycket att erbjuda i form av spännande historia och kultur som en stor del av våra resenärer är intresserade av. Det kan emellertid vara svårt att tillgodogöra sig all information på egen hand och därför lanserar vi nu de här kryssarna med kunniga guider, vilket ger en extra krydda till Polensemestern, säger Niclas Mårtensson, chef på Stena Lines linje mellan Karlskrona och Gdynia. Den första kryssen, på temat Levande Historia, avgår den 20:e april. Under året arrangeras ytterligare fem historiska kryssar. Priset är från 655 kronor per person, vilket inkluderar båtresa Karlskrona-Gdynia, hyttplats, heldagsguidning i Polen samt lunch. Stena Lines historiska kryssar under 2008: Tema: Levande historia 20/4, 16/11 Vid Solidaritetsplatsen i Gdańsk omskapade Lech Wałęsa Europas historia, och Europakartan förändrades. Vi passerar monumentet över de stupade varvsarbetarna i Gdynia och Lech Wałęsas hus och ser platsen för påven Johannes Paulus II:s stora utomhusgudstjänst. Vid Solidaritetsplatsen i Gdańsk ser vi det stora Trekorsmonumentet och går på en utställning som handlar om Solidaritet och händelser som ledde till murens fall. Tema: Tillbaka till medeltiden 1/6, 19/10 Följ med på en tidsresa till Hansastaden Gdańsk och vidare till den unika riddarborgen i Malbork. Vi upplever Hansastaden Gdańsk med rundvandring i Gamla Stan, åker till den pampiga medeltida katedralen i Oliwa och besöker världens största tegelkyrka, Mariakyrkan. I resan ingår också en tur till riddarborgen Malbork, en av Europas största medeltida fästningar, där du får träffa äkta riddare! Tema: I andra världskrigets spår 11/5, 14/9 Ta del av en viktig bit av vår gemensamma historia och hör berättelserna som inte får glömmas bort. Du får se Westerplatte, platsen där 2:a världskrigets första skott föll, och Jagaren Błyskawica som deltog i kriget. Vi åker också till Stutthof, ett f d koncentrationsläger, vi möter en f d krigsfånge. Stena Line, Göteborg, 1 april 2008 För mer information, kontakta Niclas Mårtensson, linjechef Karlskrona-Gdynia på Stena Line, tel 0739-42 18 29. www.stenaline.com Stena Line är ett av världens största färjerederier. Företaget har tre affärsområden; Skandinavien, Nordsjön och Irländska sjön. Huvudkontoret ligger i Göteborg. Stena Line har Europas mest heltäckande linjenät med ett stort antal destinationer i Skandinavien, Storbritannien, Irland, Tyskland, Polen och Holland. Företaget är marknadsledande på i princip alla sina linjer. Stena Lines omsättning 2006 var 9,6 miljarder kronor. Företaget har 5.700 anställda.

• Blekinge