Stena Line välkomnar Kommunfullmäktiges beslut

Igår beslutade Kommunfullmäktige i linje med det förslag som Göteborgs Hamn tagit fram, nämligen att Stena Lines Danmarkstrafik får förlängt kontrakt medan Tysklandstrafiken ska lämna sitt kajläge i Majnabbehamnen.

– Vi välkomnar beslutet som vi ser som en bra lösning både för Stena Line och för Göteborg. Vi har en bra dialog med staden, Göteborgs Hamn och konsortiet som utvecklar Masthuggskajen och den kommer att intensifieras när vi nu startar utvecklingsarbetet med att integrera Danmarksterminalen i staden för att göra den mer tillgänglig för Göteborgarna och skapa en levande hamn och Södra Älvstrand, säger Stena Lines VD Carl-Johan Hagman.

För Majnabbes del är målet att flytta färjeverksamheten så snart det är möjligt så att stadsutveckling kan påbörjas på området, förhandlingar om alternativ hamn pågår.

När det gäller den stadsutvecklingen och den dialog som pågår kring de olika projekten vid älven är Stena Fastigheter en av flera aktiva parter.

– Vi är redan idag djupt involverade i att utveckla den nya stadsdelen Masthuggskajen och vi är beredda att starta planeringsarbete för nya stadsutvecklingsprojekt tillsammans med staden så snart som möjligt, säger Agneta Kores, VD för Stena Fastigheter Göteborg.

Det nya avtalet innebär att Stena Line har ett kontrakt för Danmarkstrafiken till 2035 med option om uppsägning från 2025 om staden ser sig behöva området för betydande stadsutveckling.

Stena Line, Göteborg

3 juni 2016

För mer information kontakta Jesper Waltersson, Presschef Stena Line, tel 0704-85 85 32.

Stena Line är ett av Europas ledande färjerederier med 34 fartyg och 22 linjer i norra Europa. Stena Line är en viktig del av det europeiska logistiknätverket och utvecklar nya intermodala fraktlösningar genom att kombinera transporter på järnväg, väg och hav. Stena Line spelar också en viktig roll för turismen i Europa med sin omfattande passagerarverksamhet. Företaget är familjeägt, grundades 1962 och huvudkontoret ligger i Göteborg. Stena Line är en del av Stena Sfären som har cirka 19 000 anställda och en årlig omsättning på cirka 55 miljarder kronor.