Stena Lines spelsatsning blev en succé

Den något annorlunda och oväntade lanseringen av mobilspelet Gaming Line visade sig blien riktig succé. Spelet som släpptes av Stena Line i samband med lanseringen av kampanjen Santa Line innehåller flera minispel och även en julkalender. Sedan appen släpptes har närmare 15.000 personer laddat ner den.

För drygt en månad sedan lanserade Stena Line mobilspelet Gaming Line, där resenärerna har möjlighet att spela klassiska retrospel och vinna spelmynt som de sedan kan använda för att köpa nya resor eller handla i shopen ombord. När rederiet gick ut med nyheten om att de skulle lansera ett mobilspel var det flera som höjde ögonbrynen. Det kan verka oväntat att ett rederi släpper ett mobilspel, men bara någon månad efter lanseringen är succén ett faktum.

Under de få veckor som appen funnits tillgänglig har mobilspelet visat sig vara mycket uppskattat. Gaming Line har spelats över 60 000 gånger och fler än 12 000 personer deltar i spelets julkalender där deltagarna varje dag får utmaningar och har möjlighet att vinna priser. Förutom spelets framgångar har satsningen på Santa Line resulterat i ett ökat antal bokningar samt ökade försäljningssiffror ombord under december månad.

– Vi är så glada över att spelet är uppskattat av våra resenärer. Målsättningen var att spelet skulle skänka glädje, något som det onekligen har gjort. Vi ser nämligen att spelarna spenderat nästan 3000 timmar i applikationen. Det har också varit otroligt roligt att samarbeta med kapten Kenneth från Stena Danica som är både huvudkaraktär i Santa Line-kampanjen och har en framträdande roll i Gaming Line, säger Ylva Vitorovic, Business developer social web på Stena Line.

Gaming Line är en långsiktig satsning och inför 2017 planerar Stena Line att släppa ytterligare minispel till applikationen.

• nedladdningar
  • appstore
  • appar
  • gaming line
  • spel
  • app
  • semester
  • bilsemester

Stena Line är ett av Europas ledande färjerederier med 34 fartyg och 22 linjer i norra Europa. Stena Line är en viktig del av det europeiska logistiknätverket och utvecklar nya intermodala fraktlösningar genom att kombinera transporter på järnväg, väg och hav. Stena Line spelar också en viktig roll för turismen i Europa med sin omfattande passagerarverksamhet. Företaget är familjeägt, grundades 1962 och huvudkontoret ligger i Göteborg. Stena Line är en del av Stena AB som har cirka 15 000 anställda och en årlig omsättning på cirka 36 miljarder kronor.