Svenska förare sämst på att lägga ifrån sig mobilen under bilsemestern

Som bilförare måste man ha koll på trafikreglerna, inte minst när man kör i ett annat land. Bäst på att kolla upp vilka regler som gäller i trafiken inför bilsemestern är britterna, polackerna och tyskarna. Och trots att få fransmän gör det så är det dom som är mest laglydiga under bilsemestern. Det och mycket mer avslöjas i Stena Lines Bilsemesterrapport som genomförts på nio av rederiets marknader.

Stena Line har Europas mest heltäckande linjenät med färjor som trafikerar mellan tio länder och under sommarmånaderna är det många entusiastiska bilsemestrare som ser färjan som ett naturligt sätt att ta sig mellan länderna, för att spara på antalet timmar bakom ratten. Stena Line har därför genomfört en undersökning i nio Europeiska länder*, där cirka 1 000 personer i respektive land fått svara på frågor om att semestra med bil.

En av de främsta anledningarna till varför många uppskattar att åka på bilsemester i Europa är att resandet med bil möjliggör för dem att kunna besöka fler länder under samma resa. Inför resan kan det därför vara en god idé att kolla upp vilka trafikregler det är som gäller i de länder man planerar att besöka. Bland annat får man inte prata i mobilen på bensinmacken i Frankrike och i Tyskland är det förbjudet att köra med badtofflor.

– Det finns onekligen många annorlunda trafikregler runt om i Europa. Just därför är det viktigt att hålla koll på de regler som gäller för de länder man tänkt besöka på sin resa. Framförallt de regler som skiljer sig en aning från land till land. I Danmark är det till exempel stoppförbud fem meter innan ett övergångsställe medan det i Sverige är tio meter som gäller, säger Jari Virtanen, Group Travel Director på Stena Line.

När Stena Line ställde frågan om vilka trafikregler man har brutit mot under bilsemestern så hamnar hastighetsgränsen, felparkering och användande av mobil högst på listan i samtliga nio länder.

• Flest norrmän bryter mot hastighetsgränsen. Den trafikregel som de flesta har brutit mot är att köra i rätt hastighet. I samtliga länder uppger fler än fyra av tio att de brutit mot hastighetsgränsen och i Norge är det så många som 70 procent.
  • Tyskarna och irländarna felparkerar mest. Mer än var femte tysk och irländare har felparkerat. Därefter kommer svenskarna (19 procent), polackerna (18 procent) samt norrmännen och danskarna (17 procent).
  • Svenskarna sämst på att lägga ifrån sig mobilen. En tredjedel av svenskarna har pratat i mobiltelefonen eller sms:at under körning. Holländarna är de som följer regeln bäst, endast åtta procent av dem har gjort samma sak.
  • Fransmännen mest laglydiga. Trots att det endast är nio procent av fransmännen som kollar upp trafikregler inför bilsemestern så är dem mest laglydiga ute på vägarna. 39 procent uppger nämligen att de aldrig brutit mot någon trafikregel.

För mer information, kontakta:

Jesper Waltersson, Head of Communications på Stena Line, tel + 46 (0) 704 85 85 32 eller mail jesper.waltersson@stenaline.com

Stena Lines Bilsemesterrapport 2015

Nedan följer ett urval av statistik från Bilsemesterrapporten 2015. Rapporten i sin helhet finner du på:

Om undersökningen: Riksrepresentativ undersökning genomförd av Norm i februari 2015. 1 000 personer i åldrarna 18-65 år svarade på frågorna via en webbpanel.

Vad av följande tycker du är viktigast att kolla upp inför bilsemestern?

Danmark Frankrike Irland Nederländerna Norge Polen Storbritannien Sverige Tyskland
Trafikregler 41 % 9 % 46 % 24 % 24 % 52 % 50 % 31 % 52 %
Service av bilen 63 % 71 % 63 % 54 % 43 % 85 % 57 % 35 % 78 %
Väderleksrapporter 35 % 36 % 47 % 30 % 34 % 47 % 42 % 20 % 45 %
Larm- och spärrnummer 17 % 13 % 32 % 21 % 18 % 40 % 33 % 18 % 8 %
Oroligheter 23 % 5 % 10 % 9 % 16 % 45 % 16 % 16 % 24 %
Växelkurser och valutor 28 % 9 % 31 % 14 % 26 % 48 % 34 % 24 % 31 %
Restauranger 9 % 12 % 29 % 12 % 17 % 17 % 23 % 16 % 15 %
Boenden 56 % 35 % 72 % 45 % 69 % 67 % 59 % 56 % 57 %
Barnvänliga aktiviteter 10 % 12 % 18 % 8 % 18 % 9 % 12 % 12 % 16 %
Evenemang och festivaler 13 % 17 % 39 % 10 % 31 % 24 % 26 % 21 % 15 %
Bensinpriser 15 % 23 % 32 % 21 % 13 % 46 % 37 % 17 % 38 %
Vägtullar och avgifter 49 % 39 % 47 % 37 % 27 % 64 % 46 % 35 % 53 %
Vägarbeten 28 % 5 % 17 % 29 % 15 % 25 % 29 % 13 % 41 %
Resrutter 51 % 67 % 74 % 60 % 67 % 78 % 66 % 49 % 76 %
Sevärdheter 44 % 27 % 56 % 42 % 49 % 67 % 39 % 52 % 43 %

Handen på hjärtat, vilka av följande trafikregler har du/ni brutit mot under bilsemestern?

Hastighetsgränsen 62 % 40 % 51 % 51 % 70 % 64 % 40 % 62 % 46 %
Kört mot rött 2 % 3 % 8 % 5 % 4 % 6 % 8 % 4 % 3 %
Kört alkoholpåverkad 1 % 2 % 5 % 2 % 2 % 1 % 4 % 2 % 3 %
Kört utan säkerhetsbälte 5 % 2 % 6 % 8 % 6 % 12 % 8 % 5 % 6 %
Felparkering 17 % 12 % 21 % 12 % 17 % 18 % 15 % 19 % 22 %
Inte stannat vid stoppskylt 3 % 4 % 9 % 9 % 5 % 7 % 6 % 7 % 7 %
Pratat i mobiltelefonen/sms:at under körning 13 % 12 % 21 % 8 % 31 % 32 % 9 % 33 % 13 %
Jag har aldrig brutit mot någon trafikregel 16 % 39 % 24 % 23 % 13 % 15 % 35 % 16 % 31 %

• sommarsemester
  • trafikregler
  • bilsemester
  • bilsemesterrapporten

Stena Line är ett av världens största färjerederier med 35 fartyg och 22 linjer i norra Europa. Stena Line är en viktig del av det europeiska logistiknätverket och utvecklar nya intermodala fraktlösningar genom att kombinera transporter på järnväg, väg och hav. Stena Line spelar också en viktig roll för turismen i Europa med sin omfattande passagerarverksamhet. Företaget är familjeägt, grundades 1962 och huvudkontoret ligger i Göteborg. Stena Line är en del av Stena Sfären som har nästan 20 000 anställda och en årlig omsättning på över 50 miljarder kronor.