Trycket på Stena Lines julsatsning når nya höjder: Rejäl bokningsökning inför årets jul ombord

Det är snart dags att frossa i julskinka, prinskorv och annat som hör julen till. Detta märks inte minst ombord hos Stena Line, där julruschen nu snart tar vid. Jämfört med 2015 har rederiets bokningar inför julen redan ökat fem procent. För de enskilda linjerna, är Göteborg-Kiel en av de som ökat allra mest, hela 12 procent. Göteborg-Fredrikshavn redovisar en ökning på 9 procent. Lagom till julsäsongen blir det fullt fokus på att ta julen ombord då rederiet påpassligt byter namn till Santa Line, som en del i deras satsning på julresorna.

– Perioden fram till jul är väldigt populär där många passar på att besöka julmarknader i våra grannländer samt shoppa klappar och inhandla julens drycker. Förra årets Santa Line var väldigt uppskattat bland resenärer och i år har ännu fler bestämt sig för att resa inför julen. Bokningarna har för majoriteten av våra linjer ökat och avgångarna från Göteborg är mest populära. Julen är en fantastisk högtid som i sin kärna handlar om gemenskap och därför är det en period på året som våra hjärtan klappar lite extra, säger Tony Michaelsen, linjechef för Stena Lines linjer mellan Sverige och Danmark.

Santa Line presenterar: Årets julklapp ombord
För många passagerare är resan ett utmärkt tillfälle att inhandla såväl klappar till släkt och vänner som godsaker till julaftonskvällen. I år har Santa Line analyserat försäljningen för att kunna presentera årets julklapp ombord och årets två julklappar är en signaturdoft och Trolls. Siffror från föregående år vittnar om parfymernas omåttliga popularitet ombord och trenden tycks inte brytas, intresset och försäljningen har ökat sett till samma period ifjol. Om det var Frost som gällde till de små förra året så förväntas Trolls bli årets storsäljare.

– Vi är stolta över att presentera årets julklapp; en signaturdoft för vuxna och Trolls för dom yngre. En doft är väldigt unik från person till person och därför lägger vi extra tid och pengar på att hitta en som passar och som man använder under lång tid. CK1 är en unisexdoft som är prisvärd och ligger helt rätt i tiden, säger Cecilia Alenfelt, Commercial Manager på Stena Line.

Årets julklapp

• En signaturdoft; CK1
  • ”Trolls”

Visste du att?

• Varje jul äts det 1,1 miljoner räkor ombord på Stena Line
  • … och 625 000 köttbullar
  • Inför julen så fraktar Stena Line fraktar in 1,2 miljoner julgranar till Sverige

Stena Line är ett av Europas ledande färjerederier med 34 fartyg och 22 linjer i norra Europa. Stena Line är en viktig del av det europeiska logistiknätverket och utvecklar nya intermodala fraktlösningar genom att kombinera transporter på järnväg, väg och hav. Stena Line spelar också en viktig roll för turismen i Europa med sin omfattande passagerarverksamhet. Företaget är familjeägt, grundades 1962 och huvudkontoret ligger i Göteborg. Stena Line är en del av Stena AB som har cirka 15 000 anställda och en årlig omsättning på cirka 36 miljarder kronor.