75.000 gäster får ny köksmästare att röra om ordentligt i grytan

Turismen i Södra Bohuslän ökar konstant. Att besöka spa under en weekend är en ökande trend och det lockar till sig alltfler gäster utifrån. Men gästerna ställer krav och spahotellen måste motsvara gästernas förväntningar. Spa, logi och mat skall allt sammantaget hålla lika hög standard.

Den 10 januari äntrade Mattias Nordevik Stenungsbaden Yacht Club som ny köksmästare. Med sin mångåriga erfarenhet och genuina passion inför matlagning ska Mattias omvandla och profilera köket med det bohuslänska arvet, fisk och skaldjur, som bas på menyn. Mattias Nordevik kommer senast från Scandic Hotel Rubinen i Göteborg och jobbade dessförinnan under sju år som köksmästare på 12-52. Nu är det Stenungsund som gäller.

-Det här känns otroligt spännande, vi tror Mattias kan uträtta stordåd i köket på Stenungsbaden Yacht Club. Med hans erfarenhet och inställning kommer vi att utveckla både restaurangen uppe i hotellet och sommarrestaurangen Kookaburra nere vid havet. Vi strävar efter att maten och våra restauranger skall gå i linje med den övriga stil och kulturella bakgrund som hotellet har. Med Mattias i köket är vi nära målet, säger Fredrik Janson, VD för Stenungsbaden Yacht Club.

Essensen i Mattias tänk kring mat är att man kommer långt med bra råvaror, något han tar med sig som köksmästare på Stenungsbaden Yacht Club. Menyn kommer att baseras på svensk mat med en touch av amerikansk östkust. Som ett inslag från den amerikanska kokkonsten på den nya menyn återfinns bland annat den musselsoppan Clam chowder. Tillagad enligt Mattias recept kan detta och alla övriga nyheter på menyn bli rätter som både passar in och förhöjer upplevelse på Stenungsbaden.

-Den här miljön med havet och västkusten inspirerar till många idéer med havets alla godsaker - räkor, kräftor, musselsoppa, olika sorters fantastisk fisk - jag är övertygad om att detta blir en succé. Vi ska fortsätta hålla hög kvalitet och höja nivån på de områden som så kräver, säger Mattias Nordvik, nytillträdd köksmästare på Stenungsbaden Yacht Club.

För mer information:

Stenungsbaden Yacht Club, www.stenungsbaden.se
Karin Åkerman, karin.akerman@stenungsbaden.se, 0303-72 68 07
Fredrik Janson, fredrik.janson@stenungsbaden.se, 0761-33 35 00
Mattias Nordevik, mattias.nordevik@stenungsbaden.se 0303-726811 alt 0709-839103

• mat
  • ny köksmästare
  • mattias nordevik
  • clam chowder
  • weekend
  • stenungsbaden yacht club

• Västra Götaland

Stenungsbaden Yacht Club är en hotell- och konferensanläggning influerad av America's cup och oceanångarromantik - i svensk västkuststappning. Med en konferenskapacitet på 1 500 personer och bäddar för 450 gäster, närhet till såväl Göteborg och Landvetter som Bohusläns klippor, finns här alla förutsättningar för ett lyckat möte. Stenungsbaden Yacht Club grundades år 1963, är medlem i Svenska Möten, ägs av Home Properties och drivs av Choice Hotels Scandinavia AS - Nordens största hotellkedja med över 170 hotell.