Båtsemestern kan bli verklighet genom intensivkurs på spahotell

Drömmer du om att genomföra en båtsemester men saknar kunskap och praktisk erfarenhet av att gå till sjöss? Under sommaren erbjuder Stenungsbaden Yacht Club sina gäster två typer av intensivkurser i navigation under ledning av instruktör Jan Hallin. Kursdeltagarna har möjlighet att ta förarintyg, skepparkurs och VHF-certifikat samtidigt som de bor bekvämt på Stenungsbadens anläggning.

Under veckorna 27-28 har gästerna möjlighet att ta förarintyg, skepparkurs och VHF-certifikat på Stenungsbaden. Utbildningen är uppdelad i två delar, förarintygskursen pågår 27 juni-2 juli och VHF och skepparkurs mellan 4-9 juli. Under respektive kurs bor kursdeltagaren på Stenungsbaden och har tillgång till spaanläggningen Bluewater Sports & Health Club samt hotellets gym. Totalt fem övernattningar per kurs med lika många frukostar och tvårätters middagar ingår.

I förarintygskursen lärs grunderna för båtlivet ut under en vecka. I högt tempo går instruktör Jan Hallin igenom navigation, väjningsregler och säkerhet på sjön. Under båtpraktiken får kursdeltagarna verklighetsförankring då den teoretiska kunskapen appliceras på det praktiska sjölivet. Kursen avslutas med skrivning för förarintyg. Kursmaterial, nautiska bestick, praktikövning och förhörsavgift ingår i det totala kurspriset.

Kustskepparintyget är ett krav för de som vill köra fritidsbåt längre än 12 m samt bredare än 4 m. Under intensivkursen undervisas det i navigation utomskärs och i mörker samt att ta hänsyn till missvisning och deviation. Praktisk båttur med mörkerkörning ingår varpå kursen avslutas med uppskrivning. I kursen ingår dessutom en dags snabbkurs i VHF/SRC. För att få använda VHF-radio krävs det internationella VHF-certifikatet/SRC, ett certifikat som ofta är ett krav om du t.ex. hyr båt i Medelhavet.

Ett flertal av medarbetarna på Stenungsbaden Yacht Club har genomgått kurserna och rekommenderar dem varmt vidare till intresserade som vill lära sig navigera till sjöss.

Priset för respektive kurs är fr 7995 kr per person.
I priset ingår fem övernattningar inkl. frukost och middagar, fri entré till Stenungsbadens spa och gym.

Under 2007 renoverades Stenungsbaden Yacht Club och gick därigenom tillbaka till sina rötter – att vara en oas för avkoppling året runt. Dessutom utökades verksamheten med en omfattande spaanläggning – Bluewater Sports & Health Club. Till Stenungsbaden kommer lika ofta seglare som sol- och klippnjutare för att njuta av havet, en välgörande spavistelse eller för att koppla av under en weekend med dans i nattklubben under lördagskvällen.

För mer information:

• spa
  • hotell

• Västra Götaland

Stenungsbaden Yacht Club är en hotell- och konferensanläggning influerad av America's cup och oceanångarromantik - i svensk västkuststappning. Med en konferenskapacitet på 1 500 personer och bäddar för 450 gäster, närhet till såväl Göteborg och Landvetter som Bohusläns klippor, finns här alla förutsättningar för ett lyckat möte. Stenungsbaden Yacht Club grundades år 1963, är medlem i Svenska Möten, ägs av Home Properties och drivs av Choice Hotels Scandinavia AS - Nordens största hotellkedja med över 170 hotell.