Guldseglare på Stenungsbaden under Tjörn Runt

PRESSINFORMATION – FÅR PUBLICERAS FRITT

Helgens Tjörn Runt  blandar som vanligt olympiamästare och familjeseglare och mycket av det som händer sker på Stenungsbaden Yacht Club.

Som brukligt blir det uppladdning, prisutdelningsceremonier och seglarbal på Stenungsbaden Yacht Club. Bland gästerna märks Fredrik Lööf och Max Salminen, guldseglarna från London, och även Volvo Ocean Race-vinnarna Martin Krite och Martin Strömberg – som förstås också deltar i seglingarna med sina katamaraner. På havet finns även matchracingseglarna Mattias Rahm, Anna Kjellberg och Lotta Harrysson.

Hemmasonen Johnie Berntsson seglar med Toyota/Stenungsbaden och har även den här gången förstärkning ombord av Stenungsbadens VD Fredrik Janson – ska de lyckas bli snabbast i år igen? Andra inslag från Stenungsbaden är en båt framförd av ett antal lokala damer från olika företag, där hotellets marknadschef Karin Åkerman ingår i besättningen.

På lördag kl 16 är det seglarsnack på Kookaburra i samband med tävlingen. Det finns möjlighet att ställa frågor och samta­la i forumet med det absoluta toppskiktet av Sveriges seglare inom inshore och offshore.  Fredrik Lööf, Max Salminen, Martin Strömberg, Martin Krite. Mod­erator är Mattias Rahm.

– Tjörn Runt hör alltid till årets stora höjdpunkter och vi ser ut att få vädrets makter på vår sida även i år. Vi ser fram emot som ser fram emot en saltstänkt och festlig helg fylld av glada seglingsentusiaster, säger Karin Åkerman.

Ytterligare information: Karin Åkerman, tel 0709-83 91 06.
Tjörn runt, se www.stss.se

Foto: Mikael Berglund.

Mer bilder finns på http://nyhetersto.se/blandat/visa2.asp?id=lillatjornrunt2012

• segling
  • tjörn runt
  • stenungsbaden yacht club
  • hotell
  • fredrik janson

Stenungsbaden Yacht Club är en hotell- och konferensanläggning influerad av America's cup och oceanångarromantik - i svensk västkuststappning. Med en konferenskapacitet på 1 500 personer och bäddar för 450 gäster, närhet till såväl Göteborg och Landvetter som Bohusläns klippor, finns här alla förutsättningar för ett lyckat möte. Stenungsbaden Yacht Club grundades år 1963, är medlem i Svenska Möten, ägs av Home Properties och drivs av Nordic Choice Hotels - Nordens största hotellkedja med över 170 hotell.