Kvinnor tillsammans för integration

Kvinnor tillsammans för integration

Den nystartade Kvinnogruppen i Stenungsund, ett initiativ av Kulturtolkarna i samarbete med Familjecentralen Hasselkärnan och Svenska kyrkan, fick en flygande start med många pratglada kvinnor på första träffen.

En av dem som driver projektet är Faten, nyanställd kulturtolk.

-Språket är nyckeln och utan nyckel är det svårt att komma in i det svenska samhället, menar Faten.

-Här tänker vi prata tillsammans kring många delar av det svenska samhället som berör kvinnor. Det kan vara hälsa och träning, familjeliv, arbetsliv och svenska traditioner. Med intressanta diskussioner kommer språket av sig själv, menar hon.

Syftet med kvinnogruppen, som består av både svenska och nyanlända kvinnor, är att bygga broar, att skapa kontaktytor och länkar till personer som är etablerade i samhället samt bidra till förståelse och kunskap om det svenska samhället.

Detta är första träffen och ett tjugotal kvinnor är samlade. Idag är det att lära känna varandra som gäller. Faten och hennes kollegor berätta kring projektet och vad syftet är.
-Här ska vi prata svenska, berättar Faten. Vi kommer att ha med kvinnor som talar exempelvis persiska, tigrinska och arabiska ibland när vi har något tema, men bara som stöd och för att översätta lite svårare ord.

Samarbetspartners för kvinnogruppen är flera - Rädda barnen, Svenska kyrkan och Studieförbundet vuxenskolan. Det ger kraft att kunna hitta på teman och olika aktiviteter.
-Vi vill prata om allt möjligt - och hitta på aktiviteter som bidrar till att de förstår det svenska samhället på ett bredare plan, säger Faten.

Fakta kulturtolkarna & Hasselbacken i utveckling
Kulturtolkarna är ett projekt som är finansierat med medel från Länsstyrelsen som löper från den 1/10 2018 till den 31/1 2020. I projektet arbetar tre stycken kulturtolkar - Faten, Lotta och Maja. Fokus i projektet riktar sig till nyanlända kvinnor i samarbete med bland andra Familjecentralerna i Stenungsund och på Tjörn. Kulturtolkarna finns också på plats på Familjecentralen Hasselkärnan vissa dagar.

Familjecentralen Hasselkärnan på Hasselbacken riktar sig till föräldrar och blivande föräldrar. Här arbetar pedagoger, socionom, barnmorskor och BVC-sköterskor. Familjecentralen kom till 2015, till stor del som ett resultat av arbetet i Hasselbacken i utveckling - ett samarbete för social hållbarhet mellan Stenungsunds kommun, Stenungsundshem och Hyresgästföreningen.

Regioner

Stenungsundshem vill genom trivsel, dialog med hyresgästerna och ett varierat utbud av bostäder arbeta för att bli regionens bästa hyresvärd.

Andreas Sundqvist

Presskontakt Marknads- och kommunikationschef Presskontakt 0303-686 38 Hemsida

Med omtanke, stolthet och öppenhet vill vi bli regionens bästa hyresvärd.

Stenungsundshem är Stenungsunds kommunalt ägda bostadsbolag. Vi äger och förvaltar ca 2000 lägenheter i olika områden för olika skeden av livet. På uppdrag av ägaren förvaltar och utvecklar vi kommunens verksamhetslokaler på ca 160 000 kvm. Vi arbetar för kundnöjdhet genom omtanke, öppenhet och stolthet.

Vi arbetar aktivt med kundnöjdhet och kommunikation, eftersom vi tror på att det är den bästa vägen till att få nöjda hyresgäster. Detta betyder bland annat att vi regelbundet mäter kundnöjdheten och använder hyresgästernas synpunkter som arbetsverktyg i alla våra handlingsplaner.

Vi är ett allmännyttigt bolag, som till 100 % ägs av Stenungsunds Kommun. Ett av våra främsta uppdrag är att arbeta för att stärka varumärket Stenungsunds kommun. Det gör vi bland annat genom bred samverkan med kommunen, näringslivet och de ideella föreningarna i kommunen.

Stenungsundshem
Jullen 5