STHLM TAPAS testar kontantfritt

På STHLM TAPAS testar vi nu att ta bort kontanter helt från vår krog.

Vi har länge brottats med hanteringen av kontanter på våra krogar. Den är både dyr och en tidstjuv. Vår personal lägger mycket tid på att hantera kontanter och det slutar inte där. Vi i ledningen får också viga mycket tid till det så snart gänget lämnat över dem till oss. Det är tid och pengar vi hellre viger till att se till att våra gäster har det bra. Tid vi kan lägga på träning inom service, eller utbilda och träna våra kockar.

Sen får vi inte glömma bort det viktigaste med kontanter. Det drar till sig risker som vår personal måste leva med. Även om vi som företag försöker minimera alla risker är det ändå de som fysiskt lever med de risker som finns kvar. Hittills har vi inte haft någon incident men med högar av kontanter vid stängning är det ändå en risk.

Idag är det ca 4,2% av våra gäster som betalar kontant och vår gissning är att minst hälften av dem skulle betala med kort om vi bad dem. Det betyder att en så här förändring inte är så dramatiskt som den först kanske låter. Men för för vår personal, som slipper vara oroliga för rån och överfall, blir vardagen lite tryggare! Och det gör att det är värt för oss att testa.

Så ge oss gärna feed back när ni är hos oss. Är det bra det vi gör eller skapar det problem för er gäster? Prata med närmaste STHLM TAPAS-T-shirt och berätta vad du tycker.

• vasastan

Peter Zander