Gästbloggen: Heléne Gustafsson

Terminen går mot sitt slut och vi har rott i land ännu ett år av glädje och tårar, frustration, full fart och avspänning, kämpande och samarbeten i en härlig blandning.

El Sistema i Hallsberg startade hösten 2016. I dag har vi sång/rytmik i förskoleklass, fiol och flöjt i årskurs ett och frivillig orkester efter skoltid i årskurs två. Barnen har musik två gånger per vecka. Vi är fyra lärare som arbetar med detta: Jill Widén flöjt, Elisabeth Oleary–Jansson, Anna Shvedchikova och jag, Heléne Gustafsson som är samordnare.

Sång och språk

Just nu fungerar det bra. Vi har fått med oss klasslärarna på lektionerna. De hjälper oss med ordningen och kan följa barnens utveckling. Det blir inte kulturskolan som kommer in och gör sin grej utan projektet är ett samarbete mellan Kulturskolan och Stocksätterskolan. Vi genomför Vänstays tillsammans.Inför nästa år kämpar vi med schemaplanering och att det ska finnas rum och resurser som passar för verksamheten. Inte helt lätt när El Sistema ska finnas på skoltid. Vi gör utvärderingar. Och vi får feedback om att eleverna utvecklas språkmässigt. De som är nya med svenska språket sjunger innan de pratar. De får social kompetens och självförtroende av att sjunga inför en publik med människor de inte känner. Det stärker barngruppen att göra detta tillsammans. Lärarna har nytta av Vänstays och kan snabbt knyta kontakt med barnens familjer.

Stillhet och fokus

Att samlas kring ett gemensamt fokus, såväl fysiskt som i tanken, är en viktig del i vår verksamhet. Därför börjar också varje lektion i El Sistema med en lugn stund där vi sitter tysta, blundar och andas. Vi lyssnar efter ljud och slappnar av. Efter detta har både vi och barnen laddat om, fått fokus och koncentration. Sen har vi namnsången där alla barnen får sjunga en liten strof med sitt namn. En gång sa en pojke i gruppen när det blev hans tur: ” Jag är nervös, men jag gör det ändå”. Det är precis det vi vill ge barnen: självförtroende och mod att våga.

Mod och stolthet

Barnen har framträtt på Vänstay inför stolta föräldrar och släkt. När vi tragglat sånger, tränat på att komma in rätt efter introt, klappat rytmer och spelat på rätt strängar och klaffar och allt till slut sitter och barnen får visa upp vad de kan. Vilket självförtroende! Vilket mod att stå på scenen! Applåder! Och vad bra det gick! Viktigast och det som de kommer ihåg är ändå:  ”Fikat! Vi fick saft och kakor!” Att de sjungit och spelat har de redan glömt! Men sista gången för terminen ska vi titta på bilder och film för att tillsammans minnas allt som hänt under året.

Spänning och höjdpunkter

Vi har sjungit på torget i Hallsberg, vi har spelat tillsammans med elever från kulturskolan i Adventskyrkan. Framträtt inför hela skolan på storsamling. Varit med på kulturskolekalas på scenen utanför Kuben med fullt komp och mikrofoner. Jättespännande! En av höjdpunkterna var i början på höstterminen när tvåans orkester fick åka på speldag med El Sistemas konstnärlige ledare Ron Davis Alvarez. Ett samarbete mellan El Sistema i Örebro och Karlskoga och Stiftelsen El Sistema. Barnen, som inte brukar ha tålamod att hålla i sitt instrument speciellt länge under sin vanliga spellektion, klarade av att repetera timme efter timme med paus för mat och fika och sedan ha konsert i slutet av dagen. Det fungerade utmärkt denna dag med Rons pedagogiska knep och trix och förmåga att fånga dem. En dag att minnas länge!

Förening och fika

Framför oss har vi en föreningsdag som bostadsbolaget Hallbo håller i tillsammans med Hallsbergs kommun och föreningar. Utomhus mitt i bostadsområdet Regnbågen med mycket att prova på av olika aktiviteter och en scen där våra El Sistemabarn ska få framträda. En dag med fokus på integration där vi får vara en viktig del. Och ja …det blir fika!

Heléne Gustafsson, samordnare El Sistema Hallsberg