​El Sistema Play – 3:e upplagan är här!

Sedan starten av El Sistema i Hammarkullen 2010 har stadsdelen Angereds förskolor varit med. Teresa Hedborg har arbetat med musikundervisningen för de minsta barnen i alla år. I fyra nya instruktionsvideor på www.play.elsistema.se delar hon med sig av sitt arbete.

Som ett led i stiftelsen El Sistemas uppdrag att sprida och utveckla El Sistemas arbetsmetod i Sverige finns El Sistema Play. En webbsida där vi publicerar korta instruktionsvideor som berättar om hur man arbetar med orkester och kör. Här kan lärare och elever ta del av information om kärnvärden och grundläggande metoder. Få tips om förberedelser, teknik och repertoarutveckling och mycket annat. I dag lanserar vi den tredje serien om fyra nya filmer och här har vi nu fokuserat på El Sistema i förskolan: El Sistema Play Preschool.

Här läggs grunden

Teresa Hedborg, musikpedagog i Angereds förskolor delger oss sina tips och tankar och du får se hur det kan se ut på hennes musiklektioner med de allra minsta barnen. Här läggs grunden för ett växande musikintresse och lusten att lära sig.

– Viktigast av allt är att sprida kärlek och att det ska vara kul att komma till musikstunden. Att uppleva musiken med alla sinnen är grundläggande när vi jobbar med barn i förskolan, säger Teresa Hedborg.

För nästa generation

Tillsammans med El Sistemas konstnärlige ledare Ron Davis Alvarez har Teresa Hedborg sedan hösten 2018 vidareutbildat förskolornas personal och barn i orkesterspelet. För Teresa är det liksom för Ron angeläget att förmera och sprida sina erfarenheter.

– Att kunna bidra till nästa generation och dela med sig av hur barnen här i Hammarkullen har inspirerats av musiken känns mycket viktigt.

Gå in och inspireras!

El Sistema-verksamheten i Angereds förskolor är en av stiftelsens ”role models” som har ett uttalat uppdrag att dela med sig av sina erfarenheter. Andra förebildande verksamheter inom El Sistema i Sverige som arbetar nära Ron Davis Alvarez är El Sistema i Södertälje och Malmö.

– Att vara en av ”role model” innebär för mig en känsla av utökat ansvar för att bygga El Sistema i förskolan. Vi måste mötas, alla pedagoger, säger Teresa Hedborg.

Gå in på www.play.elsistema.se så möter du både Ron och Teresa!