Lucia tillbaka med El Sistema

Efter två års uppehåll är Göteborgs officiella luciatåg tillbaka. Nu integrerat med El Sistema. – Jag kan inte tänka mig en bättre kombination, säger kommunstyrelsens ordförande Ann-Sofie Hermansson (S).

12 december genomförde luciatåget sin generalrepetition inför storpublik i Nordstan där de sjöng tillsammans med El Sistema-förskolan Slottets barn från Hammarkullen. På luciadagen framträdde lucia med följe också tillsammans med El Sistemas Dream Orchestra, vid två offentliga konserter i Chalmers aula.

– Ett strålande möte och ljuv musik uppstår, konstaterar Ann-Sofie Hermansson, Göteborgs kommunstyrelseordförande om satsningen.

Omstarten av Göteborgs lucia innebär nya grepp då luciatåget nu utgörs av musikelever från Hvitfeldtska gymnasiets tredje årskurs. Jämnåriga med många av de ensamkommande ungdomarna i El Sistemas Dream Orchestra och förebilder för de små barnen från förskolan.

Inspiration åt alla håll

– Mötet med treorna på Hvitfeldtskas musikprogram är fantastiskt, säger Camilla Sarner, utvecklingsledare för El Sistema i Göteborg.

– Ungdomarna delar med sig och visar sitt musicerande på hög nivå. Men barnen och förskolan Slottet inspirerar också gymnasisterna, en av dem är säker på att det är på Slottet i Hammarkullen hon ska jobba när hon är färdigutbildad.

En ljus symbol

Göteborg vill med denna nystart och enligt sin programförklaring att stadens luciatradition ska visa på inkludering, att ljuset ska stå som symbol för framtidstro och att Göteborgs lucia ska verka för ökad sammanhållning i Göteborgs stad.

1935 kröntes Göteborgs första officiella lucia. I många år arrangerades stadens officiella luciatåg av Göteborgs-Posten och efter två års uppehåll är det nu tillbaka i ny regi. Inför onsdagens firande hade luciatåget genomfört cirka 70 uppträdanden på äldreboenden och företag runt om i Göteborg. Hvitfeldtskas musikprogram har ställt upp med fyra olika uppsättningar och eleverna har turats om att vara lucia. Lagom till luciadagen fick de sällskap av El Sistemas elever.

Tillit längs vägen

– Vägen till luciatåget är olika, säger Camilla Sarner. För barn som inte självklart är en del av det svenska luciafirandet eller en svensk musikundervisning är vägen längre. Genom El Sistemas verksamhet bygger vi en relation till barnens föräldrar och vinner deras tillit. Föräldrarna är nu med och delar barnens glädje i musiken.

Inför onsdagens firande hade Göteborgs luciatåg genomfört cirka 70 uppträdanden på äldreboenden och företag runt om i Göteborg. Lagom till lucia fick de sällskap av El Sistemas elever. Hvitfeldtskas musikprogram har ställt upp med fyra olika uppsättningar och eleverna har turats om att vara lucia.