​Sommar, sol och senarelagt jubileum

Nu väntar snart sommar och sol och förhoppningsvis säkert umgänge med nära och kära efter den här våren som har präglats av coronaviruset. Här kommer en sommarhälsning – med boktips – från Stiftelsen El Sistema Sverige!

Side by Side-lägret

Nu i helgen startar det stora musiklägret Side by Side by El Sistema i Göteborg som riktar sig till alla mellan 6 och 23 år och som arrangeras av Göteborgs Symfoniker. I år blir det helt och hållet digitalt. Istället för att 2.500 deltagare samlas på plats i Göteborgs Konserthus så möts man nu på olika sätt via webb och en specialutvecklad app. Mer information om hela lägret finns här.

Lägrets höjdpunkt – som är öppen för vem som helst att titta på - blir festivalkonserten där världens största (?) digitala orkester spelar ”Circle of Life” ur ”Lejonkungen” under ledning av El Sistema Sveriges konstnärliga ledare Ron Davis Alvarez. Det vill du inte missa! Konserten ser du den 16 juni kl. 15.00 på din dator här.

Precis som Side by Side-lägret så har ju vårens alla El Sistema-verksamheter i kulturskolan påverkats av coronaviruset. Många kulturskolor har kompletterat den vanliga klassrumsundervisningen med olika digitala verktyg – allt för att säkra att barnen ska ha möjlighet att fortsätta sin musikundervisning.

Digitala möten

Även Stiftelsen El Sistema Sverige har förstås nyttjat de digitala möjligheterna. Vi har kunnat erbjuda enskild coachning och masterclasses för grupper av elever.

En stor del av stiftelsens uppgift är att arbeta i nätverk och främja pedagogisk utveckling, både nationellt och internationellt. Under våren har vi arrangerat träffar och möten där en mängd El Sistema-pedagoger och verksamhetsansvariga har kunnat diskutera och utbyta idéer och erfarenheter, till exempel vilka tekniska hjälpmedel som lämpar sig för distansundervisning. Via digitala medier har pedagoger från Sverige mött kollegor från hela världen.

Under våren har många också upptäckt El Sistema Play, vår digitala lärplattform som är till för utövare – både lärare och elever. Flera instruktionsfilmer för orkesterspel samt noter som ingår i El Sistemas gemensamma repertoar finns här, gratis och tillgängligt för alla. Se här.

Flyttat jubileum

2020 är ju vårt jubileumsår – för 10 år sedan startade den första El Sistema-undervisningen i Sverige och det var i Angered i Göteborg. När El Sistema nu finns på 40 orter med 10.000 barn och unga så vill vi naturligtvis fira det. Den planerade jubileumskonserten kommer skjutas upp och äga rum nästa år.

Då uruppförs också det jubileumsstycke som Benjamin Staern har specialkomponerat för El Sistema. Stycket är beställt av Sveriges alla stora orkestrar: Göteborgs Symfoniker (som uruppför verket), Gävle Symfoniorkester, Helsingborgs Symfoniorkester, Kungliga Filharmonikerna, Malmö Symfoniorkester, Norrköpings Symfoniorkester, Norrlandsoperans Symfoniorkester och Sveriges Radios Symfoniorkester.

El Sistema Nationalorkester

Som ett tydligt hörbart tecken på den musikaliska utvecklingen inom El Sistema i Sverige finns numera en helt ny ungdomsorkester: El Sistema Nationalorkester, för musiker mellan 11 och 19 år som går i Kulturskolan. Orkestern möjliggörs genom ett samarbete mellan Stiftelsen El Sistema Sverige och Stim och är den första nationella El Sistema-orkestern i Europa. Den bejublade debutkonserten med 45 orkestermusiker ägde rum i höstas på Konserthuset i Stockholm, se här.

Höstens aktiviteter för El Sistema Nationalorkester blir både digitala med coachning och undervisning via länk, men också live - vi planerar för ett musikläger i Stockholm under höstlovet i samarbete med Kungliga Filharmonikerna/Konserthuset Stockholm och Sveriges Radios Symfoniorkester/Berwaldhallen. Antagning till El Sistema Nationalorkester sker genom audition. Undervisningen är kostnadsfri och vi står för elevens alla kostnader för kost, logi och resa under lägren.

Höstens nätverksträff för alla El Sistema-ansvariga planeras i samarbete med El Sistema Stockholm och vi kommer återkomma efter sommaren med datum och upplägg.

Jubileumsbok

Och apropå sommaren så vill vi till slut tipsa om den bästa sommarläsningen – historien om de första 10 åren med El Sistema i Sverige. Nu finns jubileumsboken med berättelsen om hur allting startade och berättelser från El Sistema i Göteborg, Sundsvall, Malmö, Norrköping, Södertälje, Örebro, Trollhättan, Örnsköldsvik, Helsingborg, Motala, Gävle och Umeå. Beställ boken här.

Sommarmusikaliska hälsningar från

Eric Sjöström och Ron Davis Alvarez

Följ El Sistema Sverige via hemsida, Facebook, Instagram och nyhetsbrev.

För frågor eller mer information, hör av dig till info@elsistema.se.

SEB, Signatur – Insamlingsstiftelse för musikfrämjande, Stim, Föreningen Solstickan och Stiftelsen Carpe Vitam möjliggör Stiftelsen El Sistema Sveriges arbete.