​Späckad höst och glad sommar!

Alla kulturskolor, orkestrar, körer, skolor, förskolor och högskolor som på olika sätt gör det möjligt för fler barn att ta del av musik, utvecklas, glädjas, mötas och skapa tillsammans – stort tack!

Vi andas ut efter årets Side by Side-läger och tackar särskilt Göteborgs Symfoniker AB som gör detta möjligt på denna mega-nivå. 1 600 barn har samlats under veckan som gått och fått musicera hela dagarna, därtill tusentals barn som sjungit allsång tillsammans i Trädgårdsföreningen under temat Mångfald. Deltagare från excellent nivå till de som prövat sina första toner på ett instrument, eller i kören, har mötts i flera fantastiska konserter.

Vi spelar vidare

Dream Orchestra som började förra året med att spela på öppna strängar fick inviga lägret med att spela Jupiter av Gustav Holst, vilket var mäktigt för oss alla som följt utvecklingen detta första år. Vi hoppas snart kunna bjuda in alla som vill till en ny offentlig konsert med ”Drömorkestern”.

Vi gläder oss åt spridning världen över av vår nya sajt El Sistema Play och hoppas att dessa instruktionsvideor kan ge en stunds bejakande reflektion i hängmattan om vad det är vi ägnar oss åt i El Sistema. Gå gärna in här och ge oss din feedback!

Kartläggning

Vi ser fram emot ett nytt läsår där vi har ambitionen att samla El Sistema-rörelsens gemensamma resultat så här långt, med en kartläggning. Vi vill ta del av era reflektioner och lärdomar kring hur vi bygger El Sistema i Sverige och tillsammans diskutera våra möjligheter och behov. Detta är också en fråga som engagerar våra nordiska grannländer som vi vill få till ett gemensamt projekt med. Våra funderingar om en gemensam El Sistema-dag tar vi också vidare och vi ser fram emot att utveckla en ny gemensam nämnare tillsammans.

Viktiga datum!

Vi vill också passa på att nämna några klara datum att skriva in i era agendor:

29 september: Introduktionsdag om El Sistema i Göteborg med Ron, Camilla och Malin

Många nya medarbetare och kommuner på ingång efterfrågar grunderna i El Sistema och denna dag erbjuds gratis. Mer info kommer i augusti, men reservera gärna dagen redan nu och föranmäl gärna ditt intresse med ett mail till oss. Program kl. 10.00 – 14.30 med efterföljande studiebesök i Dream Orchestra för den som vill.

Slutet av september: El Sistema-utställning i Stockholms konserthus

Utställningen Peter Apelgren + 600 barn kommer till Stockholm Konserthus i höst. Konst signerad Peter Apelgren kommer att pryda Stockholms Konserthus under några veckor/månader. Ett stort antal donerade tavlor ställs ut till förmån för Stiftelsen El Sistema.

12-13-14 oktober: Nätverksdagar för El Sistema Sverige i Göteborg

För dem som vill stanna kvar ett extra dygn erbjuder vi en extra programpunkt under fredag eftermiddag och därefter deltagande i Göteborgs Kulturnatta som innebär möjlighet att gå på konsert med Göteborgs Symfoniker och Kent Nagano med efterföljande barhäng till klassisk musik. Det finns ännu utrymme för input till innehåll för dagarna, programmet är bara delvis klart, men ett fastlagt ämne för dagarna handlar om hur man kan organisera volontärer till El Sistema.

26-28 januari 2018: El Sistema Academy på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm

Vi kör igen men med utökat innehåll. Det finns massor av förslag och idéer om hur vi ska ta nästa steg i El Sistema Academy och vi känner oss om möjligt än mer inspirerade att på detta sätt erbjuda alla lärare möjlighet till förkovring och inspiration.

16- 20 juni 2018: Side by Side by El Sistema i Göteborg

Ringa redan nu in dessa dagar så ses vi på nästa års läger!

Med detta önskar vi er alla en skön sommar!

Camilla, Ron och Malin