​Summering i sommartid

Så här dags, innan sommarvilan, känns det naturligt att göra en liten summering av den första hälften av året. Eric Sjöström, stiftelsen El Sistemas styrelseordförande, lyfter några höjdpunkter och ser fram emot en ny höst med El Sistema.

För att börja med det senaste och det största under våren så har vi just återhämtat oss från Europas största musikläger: Side by Side by El Sistema. Det genomfördes i mitten av juni i Göteborg medGöteborgs Symfoniker som huvudarrangör. I år medverkade 2 500 musiker från 6 år och uppåt – rekordantal! Deltagarna kom från hela Sverige och från olika delar av världen. Jag får fortfarande gåshud när jag tänker tillbaka på mastodontkonserten i Scandinavium när vår konstnärlige ledare Ron Davis Alvarez dirigerar samtliga medverkande orkesterkonstellationer och körer. Vilken musikfest och vilken manifestation av musikens och konstens kraft och förmåga att göraskillnad. Och, viktigast av allt, vilka minnen och erfarenheter det skapar för alla de unga medverkande som får vara med om detta unika musikäventyr.

Internationell Academy

Året inleddes – som vanligt, höll jag på att säga – med en annan stor El Sistema-händelse, riktad till musikpedagoger och lärare: El Sistema Academy. Som tidigare år genomförde vi utbildningsdagarna i Stockholm på Kungliga Musikhögskolan, KMH, där vi erbjöd kompetensutveckling och erfarenhetsutbyte för de så viktiga El Sistema-lärare som möter barnen varje vecka. Receptet är enkelt: vi bjuder in de främsta experterna i världen till ett möte med svenska och internationella El Sistema-pedagoger för att under en intensiv helg fördjupa sig i och utveckla undervisningsmetoden. I år kom deltagarna från hela Sverige, men också från Venezuela, USA, Finland, Spanien, Frankrike, Portugal, Grekland och England. Nästa år blir vi ännu fler deltagande nationer och mer om de namnkunniga och spännande gästföreläsarna kan du läsa här

Det går att föranmäla sig redan nu och efter sommaren skickas den formella registreringen till El Sistema Academy 2020 ut – det vill du inte missa!

Nätverk i Sverige

Vi har under våren också spridit kunskap och inspiration om El Sistema i olika sammanhang: till exempel på den stora kulturpolitiska konferensen Folk och kultur i Eskilstuna och via Youtube där det finns filmer med tre viktiga svenska musikprofiler, tillika styrelseledamöter i Stiftelsen El Sistema Sverige: Stefan Forsberg, chef för Konserthuset i Stockholm, Helena Wessman, rektor för KMH, och Jalle Lorensson, chef för Kulturskolan i Malmö och ny ordförande för Kulturskolerådet. Ni hittar dessa videor här på Mynewsdesk – använd gärna dem när ni berättar om El Sistema!

Vi arrangerade också i samarbete med Umeås kullturskola ett uppskattat nätverksmöte i Umeå i marsmed mer än 30 ledare och lärare från El Sistema-verksamheter för samtal, workshops, konserter och möten. Ny nätverksträff blir som tidigare meddelat i Malmö den 19-20 september – anmäl dig senast 27 augusti – eller redan nu – via denna länk. För program, se bifogat nyhetsbrev nedan.

I april samlades också den nationella repertoargruppen, som består av pedagoger som är utvalda representanter, en från varje El Sistema-verksamhet i landet. På sikt är målet att sätta en repertoar för orkester, och sedan för kör, för slagverk, för förskolor etc.

Tack för viktiga insatser

Det var lite av det som har hänt i El Sistema-väg under det första halvåret 2019. Men det viktigaste har jag alls inte alls nämnt än – nämligen det enträgna arbete som sker i klassrum och övningssalar varje vecka, landet runt, med tusentals barn och unga. Med hängivna pedagoger och musiklärare som inom ramen för den så omistliga Kulturskolan sprider El Sistemas kraft. Fantastiskt stort tack för det ni gör – ni gör skillnad!

Och apropå viktiga insatser, så vill jag här passa på att tacka vår kommunikatör Malin Clausson som nu slutar för att gå vidare med andra uppdrag, som journalist och författare. Hon har jobbat så dedikerat åt stiftelsen under flera år och kommer som frilans även i fortsättningen att göra kommunikationsinsatser åt oss. Stort tack så här långt, Malin!

Efter sommaren tittar vi framåt – då kommer ni att få höra om allt som är på gång inför nästa års stora 10-årsjubileum.

Trevlig sommar!

• el sistema sverige