El Sistema Academy – tredje upplagan

För tredje året i rad arrangerar stiftelsen El Sistema i Sverige internationella utbildningsdagar i Stockholm. 25-27 januari samlas 90 musiklärare från ett tiotal nationer till El Sistema Academy, på Kungliga Musikhögskolan, KMH, för att lära mer om undervisningsmetoden från Venezuela som allt fler kulturskolor i Sverige inför. Media välkomnas att närvara.

De kommer från södra och norra Sverige, från Venezuela, USA, Finland, Spanien och England för att utbyta kunskaper om och erfarenheter av El Sistema. I Sverige firar El Sistema snart tio år och allt fler kulturskolor i landet inför undervisningen i orkester och kör där ledordet är: tillsammans. Till Academy kommer en deltagare för tredje året i rad – eller för första gången. För första året deltar också ledningen för organisationen Sistema Europe, som likt namnet avslöjar är ett nätverk för de europeiska El Sistema-länderna.

Namnkunnig panel

Utbildningsdagarna inleds med ett panelsamtal lett av Eric Sjöström, styrelseordförande för stiftelsen El Sistema Sverige. I panelen sitter Maria Majno, vice president för Sistema Europe, Cecilia Rydinger Alin, rektor vid Kungliga Musikhögskolan, Stefan Forsberg, konserthuschef och konstnärlig ledare för Kungliga Filharmonikerna samt Rebecka Törnkvist, konstnärlig ledare för El Sistema Södertälje.

Därefter följer seminarier i tre dagar, med gästföreläsare från bland annat Sverige, Venezuela, England och Portugal.

Pedagogisk utmaning

– Det är alltid en utmaning att bjuda in duktiga lärare att dela med sig av sin kompetens till kollegor, men det är en huvuduppgift för stiftelsen El Sistema i Sverige – att förmera och sprida El Sistemas pedagogik. Nu känns det viktigare än någonsin när många kulturskolor i Sverige vill utveckla och utöka sina El Sistema-program, säger Ron Davis Alvarez, konstnärlig ledare för El Sistema Sverige som planerar och genomför Academy i samarbete med KMH och stöd av SEB och stiftelsen Signatur.

– Jag är mycket glad över att vi vid denna tredje internationella Academy också kan visa upp resultatet av flera program i Sverige, som nu står exempel för andra El Sistema-länder. Att dela med sig är nyckeln till utveckling, säger Ron Davis Alvarez, själv med bakgrund från Venezuela där El Sistema startades 1975, av sedermera Polarpristagaren José Antonio Abreu.

Sverige i spetsen

Syftet med utbildningsdagarna är alltså att dela erfarenheter nationer emellan och tillsammans utveckla de idéer och den arbetsmetod som i februari firar 44 år i Venezuela.
I mars 2018 gick José Antonio Abreu ur tiden. Men hans livsverk lever vidare. I Venezuela räknar man i dag att en miljon barn är engagerade i landets tusentals kör- och orkesterskolor. El Sistema är i dag spridd till inte mindre än 70 länder i världen. Utanför Venezuela är Sverige i dag en spetsnation i utvecklingen av metoden.

Välkomna att besöka Academy under dagarna i Stockholm för att möta en internationell samling av musiklärare på KMH och ta del av utbildningsdagarna.

För intervjuer eller andra önskemål om bevakning, se kontakt nedan.

• kmh
  • royal college of music
  • el sistema sverige
  • el sistema academy