​Förenade toner för fred

En tro på musiken som källa till kraft och glädje i tider av krig och sorg – det förenar Music Against Violence och El Sistema som på FN-dagen 24 oktober tar ton tillsammans i en musikalisk manifestation för fred.

Musikerna Håkan Lewin och Johannes Landgren är drivkrafter bakom föreningen Music Against Violence som sedan 2005 manifesterar sin vision om ett fredligare samhälle genom musikaliska projekt. Det är både mötet genom musiken som förenar och musiken i sig som tar ställning mot våld. Vid konserten på FN-dagen framför de musik för altsaxofon och orgel huvudsakligen komponerad av Duke Ellington och Billy Strayhorn.

Medverkar gör också en trio bestående av Bashar Sharifah, cellist med bakgrund inom kammarmusik, symfoniorkester och traditionell arabisk musik, Erika Risinger, riksspelman på violin med rötter i Skåne och Dalarna, samt Ahmad Al Khatib, musiker, kompositör och lärare vid Högskolan för scen och musik.

Dessutom gör El Sistema Sweden Dream Orchestra sitt andra offentliga framförande vid konserten. El Sistema, vars undervisningsmetoder för orkesterspel på kort tid fått stor spridning i Sverige sedan starten i Hammarkullen 2009, representeras här av sin Drömorkester – en nystartad musikverksamhet för ensamkommande flyktingungdomar, under ledning av Ron Davís Alvaréz

Konserten, som hålls i Betlehemskyrkan i Göteborg, med start kl 19 måndag 24 oktober,  blir en nationernas förening såväl mänskligt som musikaliskt. Media välkomnas att närvara och önskas intervjuer eller reportage i samband med eller inför konserten, kontakta El Sistemas kommunikatör Malin Clausson.

Varmt välkomna!