​Från Seoul till Stockholm – fler lär mer om El Sistema

Efter fortbildningsdagar i Seoul där svenska El Sistema utbildat lärare vid El Sistema Korea bjuder nu El Sistema Sverige in till internationell Academy i Stockholm. 150 musiklärare från Sverige, Italien, Danmark, Finland och USA samlas på Kungliga Musikaliska Högskolan, KMH, 3-5 februari för att lära mer om orkester- och körledning. Gästlärare från Venezuela och spetskompetens från Sverige.

Medverkar gör:
Ron Davis Alvarez, konstnärlig ledare för El Sistema Sverige som själv vuxit upp i en av Caracas många favelor, där El Sistema startade 1975 som ett musikaliskt projekt för social förändring. Ron har sin ringa ålder till trots hunnit arbeta för El Sistemas kunskapsspridning i en lång rad länder. Assisterande ledare för denna del är Tupac Rivas, professor i musikteori och orkesterledning vid El Sistema i Venezuela.

Birgitta Mannerström–Molin, Årets barn- och ungdomskörledare 2016 i Sverige har många års erfarenhet av mångsidigt arbete för barns och ungdomars möjlighet att utveckla sin röst och sin musikalitet. Birgitta Mannerström-Molin har också varit med i uppbyggnaden av El Sistema i Sverige sedan starten i Hammarkullen 2010. Med hjälp av kompositör Anna Cederberg–Orreteg ges även en inblick i tonsättande och skapande för och med barn.

Josbel Puche, grundare av förskolemetodiken från Venezuela, gästar Sverige för första gången. El Sistema Academy erbjuder därmed ett unikt tillfälle att lära hur man med egenhändigt byggda pappersinstrument kan få de allra minsta att musicera tillsammans. I detta spår undervisar också Teresa Hedborg, förskollärare och musikpedagog i El Sistema i Hammarkullen som startade den första El Sistema-undervisningen i förskolan i Sverige.

El Sistema Academy genomförs i samarbete med Högskolan för scen och musik, HSM, i Göteborg och Kungliga Musikhögskolan, KMH, i Stockholm

Invigningstalare: Styrelseordförande i Stiftelsen El Sistema tillika konserthuschef för Berwaldhallen, Sveriges Radiosymfoniker – Helena Wessman.

Tid: fredag 3 februari kl 13 – söndag 5 februari kl 12. Plats: Kungliga Musikhögskolan, KMH, Stockholm.

Vill ni besöka El Sistema Academy, intervjua deltagarna, workshopledarna eller på annat sätt fånga det faktum att svenska El Sistema tar täten i ett internationellt samarbete för att sprida kunskapen om El Sistema – kontakta oss!

Malin Clausson Kommunikatör
El Sistema Sverige 070 - 276 41 24 malin.c@elsistema.se

Mer om: www.elsistema.se
El Sistema ger barn verktyg att skapa sig en bättre tillvaro genom att upptäcka glädjen och skönheten i musiken, utveckla sin kreativitet och skapa tillsammans med andra. Vår vision är att alla barn i Sverige ska ges möjlighet till en positiv utveckling genom musicerande i kör och orkester. På sex år har vi byggt upp en innovativ rörelse i Sverige som hålls samman av Stiftelsen El Sistema.
8 000 barn och unga med 35 000 familjemedlemmar har genom El Sistema hittat in till det svenska kulturlivet och samhället. 35 kulturskolor i 27 kommuner och18 symfoniorkestrar och körer samverkar och fyra universitet/högskolor bidrar med forskning, utbildning och fortbildning.

Med världsdirigenten Gustavo Dudamel som en av initiativtagarna och grundarna bygger vi El Sistema med kvalitet, engagemang och passion för barnen. El Sistema har en arbetsmetod som kulturskolorna anammar i rasande fart. Målet är att öka antalet verksamheter till över 100 på några år och nå fram till 28 000 barn.