Konserter för fred med Drömorkestern

Den har nu funnits i 1,5 år och i dag består Drömorkester för ensamkommande i Göteborg av 60 medlemmar. Tillsammans med Music Against Violence arrangerar El Sistema och Betlehemskyrkan på FN-dagen, 24 oktober, två konserter för fred.

Orkestern som bildades våren 2016 har vuxit i takt med en slående snabb musikalisk utveckling. Många av de ensamkommande var helt obekanta med att utöva musik innan de kom i kontakt med Drömorkestern.

Betydelsen av orkestern, som utöver personlig utveckling innebär en ställföreträdande familj när den egna saknas, är ojämförlig. Flera gånger i veckan träffas ungdomarna i Betlehemskyrkan som obegränsat upplåter sina lokaler för orkesterns medlemmar, för såväl gemensamt spel som socialt umgänge.

Delad glädje och sorg

– Upplevelserna här är disparata. Å ena sidan ser vi all den glädje, framtidstro och kärleksfulla gemenskap som växer varje dag i orkestern, å andra sidan framträder en allt svårare situation med det ena avslaget efter det andra, åldersuppskrivningar och hemlöshet, där Sverige sakta och stegvis stänger dörren för en framtid här för dessa ungdomar, säger Camilla Sarner, verksamhetsledare för stiftelsen El Sistema som startat Drömorkestern.

Dubbla stödkonserter

Drömorkestern, startad av El Sistema Sveriges konstnärliga ledare Ron Davis Alvarez, själv invandrad från Venezuela där El Sistema verkat i över 40 år som ett sätt att bryta fattigdomens mönster, uppmärksammas nu i två konserter under FN- dagen, 24 oktober, i Betlehemskyrkan.

El Sistema förändrar små och stora världar med musiken som verktyg.

www.elsistema.se

Vimeo