Mats Karlsson i El Sistemas nya styrelse

För El Sistema gör Sveriges konserthuschefer gemensam sak. Starkt uppbackade av Mats Karlsson, Utrikespolitiska Institutet, och styrelseproffset Christina Backman.              - Det är en unik sammansättning, säger ordförande Helena Wessman om stiftelsen El Sistemas nya styrelse.

Unikt är också El Sistema, och därför ”värt en enorm ansträngning”. Det menar Mats Karlsson, chef för Utrikespolitiska institutet, och dessförinnan i ledande positioner inom Världsbanken, UD och Sida. Sedan 2015 ingår han i El Sistemas namntunga styrelse, som också samlar cheferna för Sveriges tre största symfoniorkestrar: Sten Cranner, Göteborgs Symfoniker, Stefan Forsberg, Kungliga Filharmonikerna, och Helena Wessman, Sveriges Radios symfoniorkester och Radiokören, Berwaldhallen.

Mats Karlsson, frekvent intervjuad i teves nyhetssändningar under terrorns och flyktingkrisens 2015, säger om sitt engagemang för musikskolan El Sistema:

- Att musik är en del av den globala upplevelsen kräver inte mycket eftertanke för att konstatera. Få saker är så internationaliserande som att komma varifrån som helst i världen, mötas i en orkester, och bemästra samma kunskap. Jag tror på det i denna komplicerade värld. Den klassiska musiken är en kulturskatt lika viktig som Palmyra i Syrien, säger Mats Karlsson.

Gör skillnad

Att El Sistema, som redan samlat 7 000 barn och deras familjer runtom i Sverige till regelbunden musikundervisning, kan göra skillnad finns det lika många exempel på som barn i verksamheten.

- I hanteringen av flyktingtillströmningen är El Sistema ett viktigt verktyg, säger Jalle Lorensson, styrelseledamot och verksamhetschef för Malmö kulturskola, som har El Sistema-undervisning på tre skolor i socialt utsatta områden i Malmö.

De tre konserthuscheferna signalerar med sitt unika samarbete att det är allt viktigare att engagera sig i utbildningsfrågor och återväxt inom den klassiska musiken.

- El Sistema är det första som verkligen fungerar för att nå helt nya grupper där många aldrig tidigare varit i kontakt med den här musiken, eller våra konserthus, säger Helena Wessman, styrelsens ordförande.

Stärker kulturskolan

Utmaningen för konserthusen är att hitta sin relevans i dagens samhälle. Utmaningen för El Sistema, som under sina första fem år i Sverige vuxit rekordsnabbt, är nu att växa organiskt. Att gå från passionsdriven till professionell verksamhet.

- Det här är en visionär organisation, men det gäller ju också att få allt att fungera i praktiken, säger Christina Backman, sekreterare i styrelsen med lång bakgrund inom SEB och på senare år stor erfarenhet av styrelsearbete inom stiftelser, bland andra Hasselbladsstiftelsen där Christina Backman är vd.

Att värna varumärket El Sistema är också ett formulerat mål för 2016.

- Vi är en attraktiv samarbetspartner som stärker kulturskolan generellt, och det är viktigt att möjligheten att delta blir densamma i alla kommuner som startar El Sistema, säger Helena Wessman, som glädja åt det statliga engagemang som visats för kulturskolan.

- Vår förhoppning är att El Sistema i framtiden är ett helt naturligt element i den kommunala kulturskolan.

Stiftelsen El Sistemas styrelse:

Helena Wessman, ordförande, tel: 0703 -11 64 74

Mats Karlsson, ledamot, tel: 0706 - 12 11 86