STARTSKOTTET FÖR EL SISTEMAS NATIONALORKESTER - EN UNIK SATSNING I EUROPA

I höst initierar Stiftelsen El Sistema tillsammans med Stims promotionnämnd en nationell ungdomsorkester som blir den första av sitt slag i Europa. De unga musikerna kommer hämtas från El Sistema-program och kulturskolor över hela Sverige. I samarbete med Konserthuset/Kungliga Filharmonikerna och Berwaldhallen/Sveriges Radios Symfoniorkester i Stockholm ordnas ett musikläger som avslutas med en offentlig konsert inför publik på Konserthuset den 31 oktober 2019.

“Vår vision är att genom orkestern visa hur långt vi har kommit med El Sistema i Sverige”, säger Ron Davis Alvarez, konstnärlig ledare för El Sistema i Sverige och för den nationella ungdomsorkestern. “El Sistema i Sverige är ett av de bästa exemplen på musikalisk och social verksamhet. Nu kan vi visa inte bara den höga musikaliska kvaliteten, utan också inspirera barn och unga att nå sin fulla potential genom övning och musicerande.”

Under tre dagar i slutet på oktober kommer ett 40-tal utvalda barn och ungdomar mellan 11 och 19 år från hela landet samlas i Stockholm för att spela, umgås och ha roligt tillsammans med specialinbjudna pedagoger och musiker. El Sistemas Nationalorkester ämnar att bjuda in talangfulla barn och ungdomar som vill satsa extra på sitt orkesterspel.

“I samband 10-årsfirandet av El Sistema i Sverige nästa år känns det enormt roligt att kunna presentera något unikt som en nationell ungdomsorkester där vi kan ta tillvara på den lust och det engagemang som finns bland barn och unga,” säger Eric Sjöström, verksamhetschef och styrelseordförande för Stiftelsen El Sistema Sverige.

Projektet möjliggörs genom ett nytt samarbete mellan Stiftelsen El Sistema Sverige och Stims promotionnämnd och stöds även av El Sistemas löpande finansiärer SEB och musikstiftelsen Signatur.

“Det är oerhört spännande att kunna vara med och starta en nationell ungdomssymfoniorkester. Vi tror att den kommer bidra till att vitalisera och demokratisera den framtida rekryteringen till landets musikutbildningar och professionella symfoniorkestrar, och därmed berika svenskt musikliv, vilket är helt i linje med Stims kulturpolitiska uppdrag”, säger Mattias Franzén, verksamhetschef på Stims promotionnämnd.

El Sistemas Nationalorkester kommer vid sidan av den klassiska repertoaren också ha stort fokus på nyskriven och samtida musik. På sikt ska orkestern omfatta 80-100 barn och unga, som tar del av musikläger på olika platser i landet i samarbete med symfoniorkestrar och konserthus.

För mer information och pressbilder kontakta Alida Ivanov, kommunikationsansvarig Bohm Bohm Room, alida@bohmbohmroom.com, 0736-321413

För intervjuer, kontakta Eric Sjöström, verksamhetschef och styrelseordförande för El Sistema Sverige, eric@elsistema.se, 0721-80 79 09