Stiftelsen El Sistema får årets barnkulturpris Alfons-Bokalen.

Tisdagen den 3 juni tog Stiftelsen El Sistema emot 2014 års barnkulturpris – Alfons-Bokalen. Detta skedde på Alfons Åbergs Kulturhus i Göteborg. Alfons-Bokalen belönar föredömliga insatser för barn och barnkultur och instiftades 1992 av författaren Gunilla Bergström och Rabén & Sjögren.

Motiveringen för årets pristagare av Alfons-Bokalen lyder:

” El Sistema tilldelas Alfons-Bokalen 2014 för insatsen att öppna dörrar och samla barn till gemensamt musikskapande över kulturer och gränser – till glädje och utveckling i Alfons Åbergs anda”.

-  Det är med stor stolthet som vi idag tog emot detta ärofyllda pris som Alfons-Bokalen. Det betyder oerhört mycket i vårt fortsatta arbete med ett erkännande som detta, säger Camilla Sarner verksamhetsansvarig för El Sistema Sverige.

Under prisutdelning spelade och sjöng barn från Hammarkullens  förskolar, ledda av Teresa Hedborg. Barnen fick även vara med och ta emot priset.

-  Vi gläds över att barnen i Hammarkullens förskolor får ta emot ett så älskat pris som Alfons-  Bokalen, säger  Teresa Hedborg, El Sistemalärare i Hammarkullens förskolor i Angered.

Juryn för priset består av Tomas Alfredsson, regissör, Gunilla Bergström, författare och

Ann Sköld Nilsson, förlagschef på Rabén & Sjögren.

Författaren och tillika skaparen av Alfons Åberg, Gunilla Bergström sände den här hälsningen på telefon precis innan prisutdelningen: - Ordet i boken slår högt, men musiken slår högst

För mer information vänligen kontakta:

Camilla Sarner, Verksamhetsansvarig, El Sistema Sverige samt Stiftelsen El Sistema

camilla@elsistema.se

+46 706 59 95 51

Johanna Ericsson, Kommunikationsansvarig El Sistema Sverige samt Stiftelsen El Sistema

johanna@elsistema.se

+46 722 11 94 00

Lisa Ödman, Alfons Åbergs Kulturhus

lisa.odman@alfonskulturhus.com

+46 705 10 24 30

El Sistema är en modell för kör och orkesterskola med musiken som verktyg för social och mänsklig utveckling. Bildades i Venezuela 1975 och kom till Sverige med start i Göteborg 2009. El Sistema finns idag i Göteborg, Södertälje, Stockholm, Malmö, Umeå, och Eskilstuna. Flera mindre kommuner ligger i startgroparna att starta upp El Sistema.

Foto: Alejandra Fernandez

• göteborg