Guldnålen tilldelas Lennart Henriksson, f.d. Tullintendent

Lennart Henriksson, f.d. Tullintendent, har tilldelats Guldnålen av Stiftelsen Estoniaoffren och Anhöriga SEA, för att han på ett förtjänstfullt sätt bidragit till att anhöriga och överlevande i Estoniakatastrofen fått veta en del om sanningen om M/S Estonias förlisning.

Fyra dygn efter förlisningen tog en robotkamera de första officiella filmbilderna av Estonias vrak. De visar bland annat att räcken från Estonias stängda ombordkörningsramp ligger på havsbottnen utanför fartyget. De har avlägsnats någon gång mellan förlisningen den 28 september 1994 och då bilderna togs den 2 oktober 1994 och visar att någon tagit sig in på Estonias lastdäck. Frågan om varför någon skaffat sig tillträde till Estonias lastdäck dygnen omedelbart efter förlisningen fick en helt annan aktualitet sedan en svensk tulltjänsteman den 30 november 2004 berättade att han tvärt emot gällande regelverk beordrats att inte stoppa bilar med militär last som fraktades med Estonia. Detta hade skett vid två tillfällen då tulltjänstemannen var i tjänst, veckan före och två veckor före Estonias förlisning. Teoretiskt sett kan det ha varit vem som helst som tagit sig in på Estonias lastdäck. Men det finns fler omständigheter som talar för att någon del av den svenska Försvarsmakten eller närstående organisation direkt eller indirekt medverkat till operationer vid Estonias vrak i nära anslutning till förlisningen. Operationer som fortfarande idag undanhålls regering, riksdag och allmänhet.

- Allt pekar på att Estonia bar militär last under sin sista resa. Dags att JK öppnar en ny utredning om Estoniakatastrofen, skriver Lars Ångström i en debattartikel i Tidningen Fokus säger Lennart Berglund, Styrelseordförande och ledamot SEA

• Kriser

• Jönköping