​Nytt nätverk för närstående till personer utsatta för våldtäkt

​Nytt nätverk för närstående till personer utsatta för våldtäkt

Under den senaste tiden har frågor som rör sexualbrott i allmänhet och våldtäkter i synnerhet diskuterats flitigt i den allmänna debatten. Det är bra att frågorna lyfts, men de närståendes perspektiv och deras viktiga roll för att hjälpa och stödja de direkt drabbade har försvunnit i debatten.

- Nu är det dags att vi närstående, som tar ett stort ansvar för stöd och hjälp åt personer som utsatts för våldtäkt, gör våra röster hörda. För att förbättra situationen för våldtäktsoffer startar den oberoende tankesmedjan Stiftelsen Tryggare Sverige nätverket ”Närstående till Våldtäktsoffer”, säger Kjell Corneliusson, själv anhörig och en av initiativtagarna till nätverket.

Under decennier har personer som utsatts för våldtäkt kämpat för rättvisa och upprättelse. För den utsatte är ofta närstående, tillsammans med frivilligorganisationer, en av de viktigaste skyddsfaktorerna.

- Nätverket ”Närstående till Våldtäktsoffer” har ambitionen att fånga upp de erfarenheter som de drabbade har och ställa krav på politiker, socialtjänst, polis etc., säger Ann Hellströmer, som är en annan av initiativtagarna till nätverket.

En viktig del i arbetet handlar om att samla in erfarenheter från närstående för att beskriva våldtäktsoffers lidande och behov.

- Alla är välkomna att berätta sin historia. Vi kommer att dokumentera och använda materialet vi samlar in för att bygga en erfarenhetsbank och skapa opinion som leder till att rättslösheten förhoppningsvis minskar på sikt, säger Kjell Corneliusson.

Så här ser nätverkets programförklaring ut:

Vi är alla närstående till människor som varit utsatta för våldtäkt. Vi har känt oss ensamma i vår roll att stötta och hjälpa dem som står oss nära. Vi lever med många obesvarade frågor och en stark vilja att hjälpa dem som utsatts.

Vår ambition är att tillsammans stödja varandra och skapa opinion som leder till förändring. Vi ska finnas till för varandra och kämpa för rättvisa för dem som utsatts för våldtäkt.

Syftet med nätverket är att närstående till utsatta ska hitta varandra, och med gemensamma krafter vända maktlöshet och ilska till något konstruktivt.

Hör av dig till oss så vi blir ännu fler!

Kjell Corneliusson och Ann Hellströmer
Talespersoner

Nätverket Närstående till Våldtäktsoffer
Carl Gustaf Lindstedts gata 3
E-post: kjell.corneliusson@tryggaresverige.org
E-post: ann.hellströmer@tryggaresverige.org
Hemsida: www.tryggaresverige.org

Följ oss på Twitter: @TryggareSverige

Om Stiftelsen Tryggare Sverige
Stiftelsen Tryggare Sverige är en partipolitiskt och religiöst obunden NGO. Syftet är att förbättra hjälpen till brottsdrabbade och att främja utvecklingen inom det brottsförebyggande området. Arbetet är inriktat på att erbjuda nya idéer, nya samverkansformer och nya lösningar.