Åtta forskare kandiderar till Pro Futura, ett unikt spetsforskningsprogram

Pro Futura är ett internationellt unikt forskningsprogram som ger lovande forskare chansen att nå de riktigt stora framgångarna. Nu har åtta forskare gått vidare till andra och sista omgången. De tillhör en blivande elit inom humaniora och samhällsvetenskap i Sverige.

Pro Futura, som finansieras av Riksbankens Jubileumsfond i samarbete med SCAS, ger forskare chansen att under en längre tid ägna sig åt forskning på heltid på det internationellt erkända SCAS-institutet i Uppsala.

Sammanlagt nominerades i år 20 lovande forskare i nästan lika många ämnen. Nomineringarna kom från Göteborgs, Karlstads, Linköpings, Lunds, Stockholms, Uppsala och Umeå universitet. Av dessa 20 har nu åtta tagit sig vidare till slutomgången. Det rör sig om en statsvetare från Stockholms universitet, en kulturgeograf från Uppsala universitet, en brittisk filosof, föreslagen av Stockholms universitet, en kognitionsvetare från Lunds universitet, en kulturgeograf som nominerats av Göteborgs universitet, en hälsovetare från Linköpings universitet, en företagsekonom som nominerats av Uppsala universitet samt en historiker från Lunds universitet.

Urvalet till programmet sker i två steg, och bara de absolut bästa kommer i fråga när de ledande internationella och svenska forskare bedömer kandidaterna. I slutändan kommer fyra av de åtta forskarna att antas till Pro Futura-programmet.

Sammanlagt har ett 20-tal forskare antagits till Pro Futura sedan starten 1999. Internationellt har programmet beskrivits som föredömligt. En uppföljning år 2008 visade att det utgör en unik resurs i Europa för att främja internationell spetsforskning. Sedan en tid tillbaka har RJ därför beslutat att konsolidera programmet och göra nomineringar regelbundet. De svenska forskningsuniversiteten kommer därför att återkommande ges möjlighet att nominera tre kandidater till programmet, varav minst en som har doktorsexamen från och är verksam vid annat universitet eller forskningsinstitut.

-En plats i Pro Futura-programmet är bland det finaste en forskare inom humaniora och samhällsvetenskap kan få, säger Britta Lövgren, ansvarig forskningssekreterare på Riksbankens Jubileumsfond.

-Programmet är unikt så till vida att det verkligen är ett sammanhållet program som ger forskarna viktiga karriärutvecklingsmöjligheter. De forskare som ingått i programmet har lyckats mycket väl i sina fortsatta karriärer. Det är roligt att som finansiär få bidra till att stödja de här skickliga forskarna i sin föreberedelse för den internationella toppforskningen.

Bara att bli nominerad till programmet är hedersamt. På vissa universitet föregås nomineringsförfarandet av ett internt urvalssystem där internationella bedömare avgör exakt vilka lovande forskare som kommer att nomineras. Att ha gått vidare till andra omgången är därför en bedrift för de åtta forskarna tagit sig vidare.

Vilka som slutligen ges chansen att fortsätta forska som Pro Futura-forskare meddelas den 20 oktober i samband med Riksbanken Jubileumsfonds styrelsemöte.

Faktaruta: Pro Futura är ett sammanhållet spetsforskningsprogram som ger lovande forskare inom humaniora och samhällsvetenskap möjlighet att etablera sig som självständiga forskare. Det är lärosätena som nominerar de utvalda forskarna.

Urvalet sker i två steg. Dessutom görs intervjuer med huvudkandidaterna. Bedömningen av vilka som går vidare görs av internationella och svenska ledande toppforskare.

De utvalda forskarna får lön i fem år och ska under minst två av dessa vistas vid SCAS samt vid avancerade institut eller spetsforskningsinstitut i andra länder. Efter prövning får de en fast anställning som biträdande lektor eller motsvarande vid det nominerande lärosätet. Under sin tid som Pro futura-forskare får de också varsin mentor.

Vid slutet av de första två åren sker en prövning av de uppnådda resultaten av en panel av internationellt ledande forskare.

Pro Futura-programmet innefattar även en karriärutvecklingsdel där forskarna får mentorer av högsta internationella kvalitet, en individuell forskningsplan samt regelbundna träffar med andra Pro Futura-forskare.

Programmet har fått mycket fin kritik både internationellt och nationellt, och det går bra för de forskare som ingått i programmet. I den av Kungl. Vetenskapsakademien nyligen inrättade Sveriges unga akademi är de två enda humanisterna Pro Futura-forskare.

Programmet är ett samarbete mellan SCAS och Riksbankens Jubileumsfond.