​Det nya Sverige – i box, podd och seminarium

Vad är det som händer egentligen? Lever vi i ett nytt land, eller är förändringarna bara skenbara? I en ny box utgiven av Riksbankens Jubileumsfond samt i en podd diskuteras frågorna av insatta forskare.

Ett parti som för drygt 30 år sedan hade tydliga kopplingar till rasistiska och nationalistiska partier är enligt en färsk mätning Sveriges näst största parti.

Ungdomar dricker mindre alkohol och föredrar cocktails framför hembränt. Politiker diskuterar liberaliseringar i drogpolitiken.

Svenska språket utmanas av engelska såväl på universitet som i grundskolan. Och det är inte längre finskan, utan arabiska som är näst största språk i Sverige.

Ren fattigdom är i princip utraderad, men bortom den registrerade befolkningen finns den i form av tiggarna.

Medierna utmanas från två fronter: annonsintäkterna sviker och läsarnas vanor förändras drastiskt. Alltför kreativa lösningar för att säkra intäkterna och locka publiken kan leda till att skillnaden mellan journalistik och reklam suddas ut.

I årsboxen Det nya Sverige sätter forskare utvecklingen i Sverige under lupp. Nu finns alla sex häften i en box tillgängliga i bokhandeln och för nedladdning. Häftena kompletteras med en podd där forskare fördjupar diskussionen om tiggeriproblematiken, språksituationen, mediernas utveckling och den nya partipolitiken och varför ungdomar inte längre super.

Den 14 november delas boxen ut i samband med ett seminarium på Institutet för framtidsstudier. På seminariet Nya ytterligheter inom politiken diskuterar Henrik Ekengren Oscarsson, professor i statsvetenskap, det nya politiska landskapet med Gustaf Arrhenius, institutets vd.

Boxen är utgiven av Riksbankens Jubileumsfond. Medverkande författare är Carina Mood, Jan O. Jonsson, Mikael Parkvall, Johan Edman, Henrik Ekengren Oscarsson och Eva-Maria Svensson. I podden, som leds av Jenny Björkman och Patrik Hadenius, kan du höra forskarna Kavot Zillén, Erika Sigvardsdotter, Jonas Söderqvist, Christina Hedman och Sofia Tingsell tala om språk och fattigdom i det nya Sverige.

Ladda ner årsboxen Det nya Sverige

Mer om seminariet Nya ytterligheter inom politiken

Lyssna på podden Det nya Sverige