Ny bok i Almedalen visar vågmästare i närbild

Riksbankens Jubileumsfonds årsbok Tungan på vågen. Vågmästare och balanspartier släpps tisdagen den 3 juli i samband med SAMspråk på Joda Bar i Visby hamn. Boken reder ut begreppen vågmästarpolitik och ”tungan på vågen” med hjälp av forskare och politiska journalister. Hur har partier agerat i vågmästarsituationer förr och nu? Är vågmästeri ett demokratiproblem? Och vad är egentligen den där tungan?

Den 3 juli klockan 13.00 deltar forskarna Ann-Cathrine Jungar och Katarina Barrling i seminariet ”Hur påverkas demokratin av vågmästarpartier?” med politikerna Björn Söder (SD) och Birger Schlaug (MP). Seminariet är kopplat till bokens frågeställning: Vad händer när ett vågmästarparti som SD kommer in i riksdagen?

I RJ:s årsbok för 2012/2013 diskuterar statsvetare, historiker, idéhistoriker, medieforskare och politiska journalister politisk praktik på både kommunal och nationell nivå. Frågor som behandlas är bland annat var tungan på vågen-partier egentligen hamnar på den traditionella vänster–högerskalan och om deras interna partikultur ser annorlunda ut än andra partiers.

Sverigedemokraterna och Miljöpartiet lyfts fram som aktuella exempel på olika sätt att bedriva vågmästarpolitik. Vågmästeriets historiska rötter presenteras, från den ”trolöse” 1700-talspolitikern Pechlin via den frisinnade statsministern C. G. Ekman på 1920-talet. Utblickar görs mot vågmästarsituationer med mer eller mindre populistiska partier i de nordiska grannländerna samt övriga Europa och Indien. Slutligen presenteras en färsk opinionsundersökning om vågmästeri och maktfördelning.

Bland författarna kan nämnas Tommy Möller, Barbro Hedvall, Lisa Bjurwald och Magnus Linton samt bokens redaktörer Jenny Björkman och Björn Fjæstad. Årsboken är rikt illustrerad med politiska karikatyrer av Stina Eidem, mångårig tecknare för bland annat Dagens Nyheters ledarsida.

Tungan på vågen. Vågmästare och balanspartier. Riksbankens Jubileumsfonds årsbok 2012/2013. Red. Jenny Björkman & Björn Fjæstad.
256 sid. ISBN 978-91-7061-109-4.

För mer information, kontakta Jenny Björkman, jenny.bjorkman@rj.se
Makadam förlag, info@makadambok.se, tel. 08-645 10 52.