Riksbankens Jubileumsfonds årsbok prisad för sin form - igen

Föreningen Svensk Bokkonst, grundad 1933, väljer varje år 25 föredömligt producerade böcker ur den svenska bokutgivningen. I urvalet för 2015, som presenterades på Kungl. biblioteket igår den 7 april, ingår RJ:s jubileumsårsbok Tänka vidare. Forskning, finansiering, framtid.

Årsboken är redigerad av Jenny Björkman och Björn Fjæstad, illustrerad av Ulf Lundkvist, formgiven av Johan Laserna och utgiven av Makadam förlag. I motiveringen står bland annat: »Mjukband med klot som skänker en behaglig lätthet till ett innehåll med mycket tyngd. Stramt formgivet innehåll i skön kontrast med Ulf Lundkvists något yvigare illustrationer.«

Även den första av RJ:s populärvetenskapliga årsböcker - Hållbara värden, 2008, likaledes formgiven av Johan Laserna och illustrerad av Andreas Berg - ingick i Svensk Bokkonsts urval för det året.

Läs mer om boken på www.rj.se

• Humanistisk vetenskap

• bokkonst