Pressmeddelande -

Hitmakare, branschprofiler och musikkreatörer samlas i Malmö på årets Stim Music Expo

Kända hitmakare förklarar hur musiken kom till, låtskrivare berättar om sin musik­bakgrund och en musikpanel diskuterar hur du bäst når ut med din musik i dagens musikklimat. Fredagen den 25 november är det dags för årets upplaga av Stim Music Expo, Sveriges största branschträff med fokus på låtskrivande och upphovsrätt – i år för första gången i Malmö.

Stim Music Expo har sju år i rad hållits i Stockholm, men bryter nu mönstret och slår upp dörrarna i Malmö. Anledningen till att Stim i år valt att samla kreatörer och musikskapare i Malmö är enkel – Skåne är en kreativ region och hela 13 av de 18 medverkande kreatörerna kommer från Skåne och Öresundsregionen.

– Stim Music Expo är en arena för både kunskapsöverföring, erfarenhetsutbyte och nätverkande, där etablerade musikskapare möter de som är på väg upp. Det är också ett tillfälle för oss på Stim att möta musikskaparna och lyssna på deras önskemål, för att kunna verka för att fler ska kunna leva på sin musik, säger Stims vd Karsten Dyhrberg Nielsen.

Den programpunkt som på förhand har väckt störst intresse är paneldiskussionen om hur man bäst når ut med sin musik, i ett klimat där kanalerna blir allt fler och lyssnarnas beteende snabbt förändras. Här medverkar bland annat YouTube-kreatörerna Emil och Daniel Norberg, med över 75 miljoner visningar, men också personer från musikförlag som arbetar mot film och TV samt United Screens, som jobbar med YouTube och online video.

En annan populär programpunkt är ”Så skrev vi musiken ” med bland annat Oscar Fogelström, Michael Saxell och Fredrik Andersson – gänget bakom artisten Frans monsterhit ”If I Were Sorry” – och Joy M’Batha, som var en av upphovspersonerna bakom årets EM-hit ”Mitt Team”. Ett återkommande inslag är också Feedbackpanelen, som ger konstruktiv kritik på inskickade demoinspelningar. I år består panelen av musikerna Ebbot Lundberg och Ayla Shatz, låtskrivaren Anderz Wrethov samt musikredaktören Mari Hesthammer från Sveriges Radio P3. Inledningstalare är Thomas Öberg, frontfigur i Bob Hund.

För program, mer information och filmer: Eventet hålls: 25 nov. Kl. 13.00-21.00 på Moriska Paviljongen, Norra Parkgatan 2, Folkets park, Malmö. Program finns som bilaga. På Stims Facebook hittar du mer information om arrangemanget samt videohälsningar från medverkande.

Ackreditering: Representanter från media är varmt välkomna. Ackrediteringen sker till vår presskontakt nedan.

För ytterligare information, kontakta: Maria Frändegård, Presskontakt Stim, Tel: 08-783 88 14 eller maria.frandegard@stim.se

• bobhund
  • thomas öberg
  • mari hesthammer
  • stim
  • fredrik andersson
  • michael saxell
  • oscar fogelström
  • ayla shatz
  • anderz wrethov
  • daniel norberg
  • emil norberg
  • ebbot
  • joy
  • joy m’batha
  • ebbot lundberg
  • stim music expo
  • upphovsrätt
  • musikskapare

Stim är en upphovsrättsorganisation med fler än 80 000 anslutna musikskapare och musikförlag i Sverige och utlandet. Vi är en ekonomisk förening utan vinstintresse och representerar låtskrivare, kompositörer, textförfattare och musikförläggare. För deras räkning förvaltar Stim rättigheter till musik och text.

Vårt uppdrag är att se till att musikskaparna får skäligt betalt för sitt arbete. Det gör vi genom att knyta ihop de som skriver musiken med de företag och organisationer som gör den tillgänglig för alla de som lyssnar. Genom sitt internationella nätverk hanterar Stim även rättigheter till den musikaliska världsrepertoaren.

Stims pressjour

Erik Åslin