Stjärnägg - Satsar på Skåne

Stjärnägg - Satsar på Skåne

Aniagra i Mörarp utanför Helsingborg har sedan länge, med sina ca 230 000 värphöns, varit en av landets största äggproducenter. Sedan några år har man haft en idé om att utvidga verksamheten med ett större äggpackeri för närproducerade ägg, men liksom inte kommit till skott.

Den 23:e november i fjol fick Aniagra det katastrofala beskedet att man som första värphönsanläggning i Sverige hade drabbats av fågelinfluensa. Man tvingades att slakta ut hela värphönsbesättningen, och starta en omfattande sanering av hela gården.

Ägarfamiljen Palmgren, tillsammans med sin VD Anders Lindberg, vägrade låta sig nedslås utan lät istället katastrofen bli startskottet för att förverkliga planerna på ett fullskaligt packeri för närproducerade ägg från Skåne. Tillsammans med KG:s Ägg (Stjärnäggs huvudägare) tog man initiativet till att bilda det gemensamma packeribolaget Skåneägg, samtidigt som man ställde om och gjorde stora moderniseringar i äggproduktionen. I v.17 kunde man återigen sätta in en ny kull värphöns på gården. Nu är man i full gång med det splitternya packeriet Skåneägg.

Nya hönsgrupper sätts in kontinuerligt var 8:e vecka i de nya uppfräschade stallarna på gården. Äggproduktionen i Mörarp kommer att vara fullt återuppbyggd i februari 2018. Med ägg från Mörarp och andra närliggande skånska äggproducenter kommer Stjärnägg genom Skåneägg att kunna leverera färska ägg från ekologiska och frigående hönor med korta transporter till närliggande kunder. Ett vinnande koncept för såväl skånska konsumenter som för miljön, hoppas Stjärnägg!