Stjärnurmakarna – 80 år som registrerat varumärke

Stjärnurmakarna är ett bolagsnamn som registrerades redan 1934, dvs för 80 år sedan och är idag en modern och expanderade fackhandelskedja.

Text: Vid årsmötet 1933 presenterade Sveriges Urmakareförbund (SUF) ett förslag till en rikstäckande information om urmakaryrket. Genom ett speciellt märke – Stjärnmärket – började informationsaktiviteterna ta form redan 1934. I första hand koncentrerade man sig på utställningar, men så småningom började behovet av central marknadsföring av fackurhandel bli uppenbart. 1936 beslutade förbundet att sammanföra informationsverksamheten med garantisällskapet. Aktiviteterna växte ikapp med tiden.Under 40-talet producerade man reklamfilmer och tog fram reklamklichéer.

Antalet butiker anslutna till Stjärnurmakarna växte. När Allriskförsäkringen infördes 1944 fick medlemmarna dessutom ett nytt och starkt argument i försäljningsarbetet. Kända tecknare såsom Robert Högfeldt och Rit-Ola anlitades i reklamsammanhang. Stjärnurmakar begreppet spreds snabbt över hela landet.

Stjärnurmakarna fick sin nuvarande form 1985, då Stjärnurmakarna AB bildades. Idag är Stjärnurmakarna en rikstäckande kedja med ett trettiotal butiker. Vårt mål är att utveckla urfackhandeln med ökad försäljning och god lönsamhet, utifrån ett gemensamt kundlöfte.

Stjärnurmakarna - en expanderande fackhandelskedja
Vårt namn förpliktigar och vi är angelägna om att vara kundernas förstahandsval när han/hon ska köpa en klocka. Sedan några år tillbaka har vi även adderat moderna smycken för herr och dam i många butikers sortiment.