Utbildningsträffar på Norra Latin öppnar skärgården

Öppen skärgård arbetar för att besöksnäringen i Stockholms skärgård ska få bättre förutsättningar att bedriva lönsam verksamhet. Under våren anordnade organisationen tre lyckade utbildningsträffar i Stockholm City Conference Centres Pelarsal.

– Konferenslokalerna var väldigt uppskattade av besökarna och servicen var väldigt bra, konstaterar Kersti Wiberg, projektledare för Öppen skärgård för alla.

Med stöd av Europeiska socialfonden anordnades utbildningsdagarna 16 och 23 april samt 7 maj. Två föreläsare kom från Öppen Skärgård och två anlitades från andra organisationer. Teman som behandlades var alltifrån kommunikation och informationsinsatser till fysisk tillgänglighet, värdskap och bemötande. Deltagarna var aktiva under hela dagen och diskuterade frågorna i grupp.

Målet var att väcka tankar om nya målgrupper för besöksnäringen. Första steget är att göra en plats fysiskt tillgängligt för nya målgrupper, exempelvis personer med funktionsnedsättning. Nästa steg är att sprida information om detta till de nya målgrupperna.
– När man anpassar en plats fysiskt för personer med funktionsnedsättning blir den samtidigt mer tillgängligt för äldre. Och berättar man om hur bred en landgång är kan det även signalera till dem med tvillingbarnvagnar att det är enkelt att göra ett besök.

Det finns även andra nya målgrupper som är värda att satsa på: allergiker, personer med fobi för vissa djur och personer med invandrarbakgrund som kanske saknar kunskaper om skärgården. De företag som lyckas nå ut med sin kommunikation kan locka nya kunder.
– Det är inte möjligt att göra allt för alla, men alla kan nå ut till någon ny målgrupp, sammanfattar Kersti Wiberg.

Trots att antalet deltagare varierade mellan utbildningstillfällena, fungerade Pelarsalen utmärkt.
– Vid sådana här tillfällen uppstår alltid något litet problem som ska lösas. Vi hade bra kommunikationen med Stockholm CCC:s personal som var snabba att ordna det. Teknikern var också väldigt duktig och hade bra koll på de mikrofoner och myggor som användes av föreläsarna och deltagarna. Vi är väldigt nöjda.

• utbildning
  • pelarsalen
  • norra latin
  • stockholm city conference centre