Michael Lerner, VD Stockholm Meeting Selection

Debattartikel - Corona avslöjar hur överflödigt det fysiska kontoret är

Stockholm Meeting Selections VD Michael Lerner skriver om den digitala arbetsplatsen i ljuset av det virala viruset – och de nya kraven på det fysiska mötet.

Varje dag kan vi läsa om hur tiotusentals människor smittas av Covid-19 och om företagen som stänger ner sina kontor för att skydda människorna som tillhör riskgruppen. Trots det stannar inte maskineriet upp helt: 2020 tar en majoritet av de anställda med sig laptopen hem och fortsätter arbetet. Vi bevittnar hur digitala omställningen inom flera branscher är genomförd och när människor räcker upp virtuella händer för att få ordet till sin skärm måste man ställa sig frågan: Har det dyra kontoret spelat ut sin roll?

Vad kan det traditionella mötet erbjuda när teknologin fortsätter att koda fram smarta alternativ för företaget – där du kan delta i mötet oavsett plats? Jag är i alla fall övertygad om att den attraktiva arbetsplatsen i framtiden inte ens behöver vara en faktisk plats: På en konkurrenskraftig marknad kommer företagen vara i större grad flexibla i förhandlingar med talanger för att säkra deras tjänster.

Men är då det fysiska mötet dött? Nej, tvärtom Det är viktigare än någonsin: Det verkligt personliga mötet kommer att spela en ännu viktigare roll för att skapa en gemenskap på det mobila kontoret. Mänsklig kontakt med kollegorna kommer att bli en kollektiv lyx, en energikick i en annars individuell, ensam, vardag. När ”möten som kunde ha varit ett mejl” till slut förvandlats till mejl ställs högre krav på sammankomster, på alla nivåer. Plats, omgivning, mat, agendor, aktiviter, nytta och nöje når en ny nivå när budget frigörs till färre men mer kvalitativa träffar.

Min bransch, hotell och konferensbranschen det vill säga, genomgår just nu ett stålbad av guds nåde, där omfattande nedskärningar måste göras i takt med att avbokningarna haglar. Samtidigt kan jag inte låta bli att se en ljus framtid lura bakom hörnet, när oron lagt sig. En brukar säga att ”askan är den bästa jorden” så låt oss se framåt.

Ta hand om er därute, Vi ses på andra sidan!

/Michael Lerner, VD på Stockholm Meeting Selection.

Stockholm Meeting Selection (SMS) driver 10 hotell, slott och mötesplatser med olika inriktningar i Stockholm med omnejd. Allt från anrika slott och herrgårdar vid vackra sjölägen och kreativa mötesplatser i city. Vi tror på det levande mötet där kombinationen av förstklassig mat, spännande design och atmosfär gör varje besök till en upplevelse utöver det vanliga. Våra hotell finns samtliga på bekvämt avstånd från Stockholm City och flera av dem nära Bromma och Arlanda flygplats.

I Stockholm Meeting Selection ingår Ulfsunda Slott, Hesselby Slott, Skytteholm Hotell & Konferens och Åkeshofs Slott med Restaurang Råkoko i västerort, samt Näsby Slott i Täby med Lilla Slottskrogen Lovik och Bosön på Lidingö, Sturegatan 15 och Restaurang Hantverket i city samt Rosersberg Slottshotell i Sigtuna.