Indisk sanitetspionjär och samhällsreformator tilldelas 2009 års Stockholm Water Prize

Stockholm den 25 mars 2009 - Dr Bindeshwar Pathak, grundare av Sulabh Sanitation Movement i Indien, tilldelas 2009 års Stockholm Water Prize.

Som grundare av Sulabh International Social Service Organisation har Dr. Pathak blivit känd över hela världen för sitt omfattande arbete inom sanitetsområdet. Syftet med hans verksamhet är att förbättra den allmänna hälsan, skapa goda förutsättningar för samhällsutvecklingen och stärka de mänskliga rättigheterna i Indien och andra länder. Hans insatser sträcker sig från sanitetsteknik och socialt företagande till hälsoutbildning av miljontals personer i hemlandet. Dr Pathak är en inspirationskälla och förebild inom hälsovården för både myndigheter och frivilligorganisationer världen över.

Sedan Dr Pathak år 1970 grundade Sulabh Sanitation Movement har han verkat för att skapa alternativ till de traditionella men ohälsosamma latriner som används i slumområden, byar och tättbefolkade stadsdelar samt utveckla kostnadseffektiva toalettsystem. Genom denna verksamhet har han förbättrat vardagen och hälsan för miljontals människor. Han för också sedan länge en kampanj mot den traditionella hanteringen av avföring och urin från latriner i Indien och slåss för att de kastlösa och deras familjer ska få bättre ekonomiska möjligheter, en rimlig levnadsstandard och social värdighet.

"Resultatet av Dr Pathaks arbete är ett lysande exempel på hur mycket en enskild person kan påverka miljontals människors välbefinnande", skriver nomineringskommittén för Stockholm Water Prize i sin motivering. "Att Dr Pathaks ledarskap har haft en avgörande betydelse för dessa anmärkningsvärda samhälls- och miljöförbättringar är allmänt erkänt, inte minst av dem som har fått uppleva en större mänsklig värdighet till följd av hans hårda arbete."

Dr. Pathak kommer att ta mot 2009 års Stockholm Water Prize vid en prisceremoni i Stockholms stadshus under World Water Week i Stockholm i augusti.

Innovatör inom sanitet

Dr Pathak talar ofta om vattentoaletten som en av människans mest betydande framsteg och har lett utvecklingen av kostnadseffektiva och kulturellt acceptabla toaletter och reningssystem som ersättning för de traditionella och ohälsosamma latriner som används av fattiga i hela Indien. Till hans främsta innovationer hör följande:

• Spolvattentoalettsystemet Sulabh Shauchalaya, med två tankar, används i mer än 1,2 miljoner bostäder och byggnader som byggts av Sulabh. Tekniken har utnämnts till Global Best Practice av UN-HABITAT och rekommenderas av UNDP för användning av mer än 2,6 miljarder människor i världen.
  • Sulabhs offentliga toalett- och tvättanläggningar, som bygger på Pathaks teknik, finns på 7500 platser och används av mer än 10 miljoner människor varje dag. Dessa betalanläggningar erbjuder en ekonomiskt bärkraftig, ekologisk och kulturellt acceptabel lösning på sanitetsproblemen i tättbefolkade slumområden och på offentliga platser.
  • Sulabh Shauchalaya-systemen ger förbättrad vattenhushållning, då de endast kräver 1,5 liter vatten per spolning - att jämföras med många vanliga indiska toaletter som förbrukar minst 10 liter per spolning. Detta ger betydande fördelar för hälsa och livskvalitet i regioner med brist på vatten.
  • Miljömässigt välbalanserad avloppsrening som bygger på ekosystem med vattenväxter och fiskuppfödning som ger ekonomiska möjligheter i fattiga byar.
  • Flera tekniker för att omvandla avfall från Sulabh Shauchalayas toaletter till biogas som kan användas för uppvärmning, matlagning och elproduktion.

En handlingsinriktad sociolog

Dr Pathak beskriver sig själv som handlingskraftig och har haft en ledande position inom socialt företagande i årtionden. Han kombinerar affärsmässighet och socialt entreprenörskap i arbetet för bättre sanitet, social förändring och högre livskvalitet. År 1970 grundande han Sulabh International Social Service Organisation, en frivilligorganisation som betytt mycket för att förbättra hygien-förhållanden och underlätta samhällsförändring i Indien. Organisationen har idag mer än 50 000 anslutna och ideellt arbetande medlemmar och har nyligen inlett verksamhet också i Bhutan och Afghanistan. I samarbete med UN-HABITAT har Sulabh utbildat tekniker, arkitekter, stadsplanerare och administratörer från 14 afrikanska länder. Sulabh planerar nu att påbörja projekt i Etiopien, Kambodja, Laos, Angola, Madagaskar, Dominikanska republiken, Tadzjikistan och andra länder.

Genom organisationen Sulabh bedriver Dr Pathak sedan decennier en kampanj för att avskaffa den traditionella hanteringen av avföring och urin från latriner i Indien. Hans engagemang för de kastlösa som hanterar avföringen ligger bakom utvecklingen av de offentliga Sulabh Shauchalaya-toaletterna för fattiga områden. Dr Pathak har under åren lett ett antal satsningar för att ge dessa kastlösa avfallshanterare social värdighet, ekonomisk rättvisa och befrielse från kastsystemet.

Utbildare inom hygien och hälsa

Genom att grunda Sulabh International Institute of Health and Hygiene (SIIHH) har Dr Pathak kunnat samordna organisationers och myndigheters arbete med att utveckla effektiva och kulturellt accepterade lösningar och hälsomodeller i storstädernas slumområden och i byar på landet. I samarbete med andra organisationer har SIIHH skapat kurser i hygien för skolbarn och deras lärare, utbildat frivilliga sanitets- och hälsoinstruktörer för slumområden och öppnat centra med grundläggande hälsovård för fattiga.

Tillsammans med indiska miljödepartementet (Ministry of Environment and Forests) har Dr Pathak också grundat Sulabh Environmental Information System Centre för att samla in och sprida miljöinformation som rör hygien, sanitet och avloppsrening med forskare, beslutsfattare och studenter som målgrupp.

Om Dr Bindeshwar Pathak

Dr Bindeshwar Pathak föddes i en brahmin-familj år 1943 och växte upp i delstaten Bihar. Han studerade vid universitet i Patna och har en masterexamen i sociologi och i engelska och har doktorerat i ämnet "Liberation of scavengers through low cost sanitation". Han har även skrivit en doktorsavhandling i litteratur i ämnet "Eradication of scavenging and environmental sanitation in India: a sociological study".

Dr Pathak blev först medveten om de kastlösa latrinarbetarnas fruktansvärda situation 1968 när han gick med i Bhangi-Mukti Cell (en organisation för befrielse av kastlösa latrinarbetare) i Bihar Gandhi Centenary Celebrations Committee. Han reste mycket i Indien och bodde tillsammans med kastlösa som ett led i sin forskning. Han valde utifrån dessa erfarenheter att aktivt motverka det rådande systemet, inte bara på grund av medkänsla med de kastlösa latrinarbetarna utan också för att han ansåg att systemet hade en negativ påverkan på det moderna indiska samhället. Genom att grunda Sulabh International Social Service Organisation 1970 startade han en unik rörelse som kombinerar teknisk innovationskraft med humanitära principer.

Dr Pathak är en flitig föreläsare och skribent. Han har skrivit en rad böcker, varav den mest kända är "The Road to Freedom". Han deltar ofta i konferenser om sanitet, hälsa och social förändring. Han bor nära Sulabhscentrat i New Delhi.

Om Stockholm Water Prize

Stockholm Water Prize delades ut för första gången år 1991 och är världens främsta pris för framstående vattenrelaterade insatser. Priset består av 150 000 dollar och en kristallskulptur och belönar en person, organisation eller institution vars arbete i bred mening bidrar till bevarandet och skyddandet av vattenresurser och förbättrad hälsa för planetens invånare och ekosystem.

En internationell nomineringskommitté som utses av Kungl. Vetenskapsakademien ansvarar för bedömningen av gjorda nomineringar och föreslår en kandidat. Prisets grundare är svenska och utländska företag i samarbete med Stockholms stad. Prisverksamheten administreras av Stockholm International Water Institute.

H.M. Kung Carl XVI Gustaf är beskyddare av Stockholm Water Prize.

SIWI - Självständig och ledande vattenkompetens för framtidsorienterad handling
Stockholm International Water Institute (SIWI) är ett policyinstitut som bidrar till det internationella arbetet med att bekämpa världens snabbt ökande vattenproblem. SIWI verkar för att en framtidsorienterad och kunskapsintegrerad vattensyn skall tillämpas vid beslutsfattande, nationellt och internationellt, för en hållbar samhällsutveckling och ett hållbart nyttjande av jordens vattenresurser.

• stockholm water prize