Stockholm (30 mars 2017) – Nordiska textiljättar har sparat nästan 7 miljarder liter vatten, tillräckligt för att möta dagsbehovet hos 134 millioner människor

H&M, IKEA och Filippa K är bara några exempel av de 20+ nordiska textilföretag som tillsammans sparat mer än 6,7 miljarder liter vatten under en sjuårsperiod. Det motsvarar det dagliga behovet av vatten för 134 millioner människor[1]. Under ledning av Sweden Textile Water Initative (STWI), ett projekt som driver en global omläggning mot hållbar textil- och läderproduktion, så har fabrikerna minskat sin vattenkonsumtion och sina utsläpp samtidigt som man ökat vinstmarginalen. Fabriker som implementerat STWI-metodiken har under en treårsperiod i genomsnitt fått en marginalavkastning på mer än 240 %.

”Dessa fantastiska resultat hade vi inte kunnat åstadkomma på egen hand utan är helt och hållet tack vare våra leverantörers motivation och arbete med stöd från STWI:s projekt.” säger Elin Larsson, hållbarhetschef på Filippa K.

STWI initierades 2010 som ett pilotprojekt som snabbt visade stor potential och har sedan 2013 opererat som fullskaligt projekt. Under 2016 växte antalet deltagare under STWI-paraplyet från 72 till 119 fabriker som till dags dato återfinns i Indien, China, Bangladesh, Turkiet och Etiopien. Planerna för 2017 är nämligen att expandera verksamheten till fabriker i Hong Kong, Burma, Pakistan, Indonesien, Kambodja och Vietnam.

“STWI är en förebild för hela tillverkningsindustrin. Genom att arbeta nära med våra samarbetspartners och deras leverantörskedja har vi lyckats bevisa att miljömässigt hållbart arbete är bra för affärerna.” säger Rami Abdel Rahman, Programme Manager för STWI.

”Vi kommer att fortsätta utveckla hållbarhetskompetenser och stötta våra partners som tror på visionen: Att driva global förändring mot hållbar produktion genom samarbete!” fortsätter Rami Abdel Rahman.

”Vad vi försökt uppnå i projektet är att få alla delar i produktionskedjan att själva genomföra förbättringar för att spara vatten, energi och kemikalier, och där ser vi nu goda förutsättningar,” säger Mats Åberg programansvarig på Sida.

[1] Baserat på FN:s resolution ”Vatten och sanitet som mänsklig rättighet” antagande att dagsbehovet för en människa är 50 liter vatten per dag per person.

Kontaktpersoner:
Katarina Veem,
Director, SIWI Sweden Textile Water Initiative
0720506071katarina.veem@siwi.org

Fakta om Sweden Textile Water Initiative (STWI):

Under 2010 lanserade ledande svenska textil- och läderföretag tillsammans med Stockholm International Water Institue (SIWI) projektet Sweden Textile Water Initiative (STWI). Målsättningen var att få en bättre förståelse för de vattenutmaningar som textilindustrin ställs inför och hitta de rätta verktygen för att lösa dom. STWI:s mission är att skapa ett förändrat hållningssätt till vattenanvändning inom sektorn med antagandet att hållbar affärsverksamhet skapar en kultur där policy efterlevs och skapar möjligheter för innovation och tillämpning av bästa praxis. www.stwi.se