Meraf Bahta slog banrekord på 32:40

Meraf Bahta slog banrekord på 32:40

Favoriten Meraf Bahta vann Tjejmilen på fantastiska tiden 32:40 och slår därmed norska Karoline Bjerkeli Grövdals banrekord på 33.14 med hela 34 sekunder. Tvåa blev Charlotta Fougberg på tiden 33:50.

Meraf Bahta som vann EM-guld på 5 000 m och Charlotta Fougberg som tog EM-silver på 3 000 m hinder, sprang båda två Tjejmilen för första gången.

Starten, för Sveriges största idrottsevenemang för kvinnor, gick klockan 13.00 på Gärdet i Stockholm. Meraf Bahta tog ledningen tidigt och höll den sedan ända till mål. Efter den första starten följde ytterligare 14 startgrupper – de sista Tjejmilarna gav sig iväg klockan 14.35. 26 172 löpare tog sig i mål den här varma brittsommardagen.

Och precis som vanligt blev Tjejmilen både en tävling och en riktig löparfest.

Resultat Tjejmilen 2014

1.  Meraf Bahta    Hälle IF  32:40

2.  Charlotta Fougberg   Ullevi FK  33:50

3.  Frida Lundén    FK Studenterna  34:55

4.  Lena Eliasson    Hässelby SK  35:31

5.  Hanna Lindholm    Hammarby IF  36:02

6.  Cecilia Kleist    IK Akele  36:07

7.  Louise Wiker  Hässelby SK  36:32

8.  Malin Liljestedt  Spårvägen FK  36:53

9.  Johanna Bäcklund  Rånäs 4H  37:05

10. Isabellah Andersson   Hässelby SK  37:14

Hela resultatlistan för dem som sprang i tidtagningsklassen hittar du här

Har du frågor, kontakta gärna vår pressansvariga, Kristina Rosenberg, 070-34 48 18, kristina.rosenberg@marathon.se

Stockholm Marathon Gruppen är en ideell organisation bildad av friidrottsklubbarna Hässelby SK och Spårvägens FK. Klubbarna arrangerade Stockholm Marathon för första gången 1979 och sedan dess har verksamheten vuxit kraftigt. Tillsammans med ASICS Stockholm Marathon är Tjejmilen, Vår Ruset, Bellmanstafetten, DN Stockholm Halvmarathon och Tjur Ruset de lopp som lockar flest löpare. Över 250 000 löpare deltar årligen i klubbarnas tävlingar. Stockholm Marathon Gruppens uppgift är att arrangera dessa tävlingar.

Den övergripande målsättningen är att arrangera högkvalitativa tävlingar för alla typer av löpare – både elit och motionärer och därmed bidra till ökad träningsglädje och i förlängningen en förbättrad folkhälsa.