Moa Hjelmer tillbaka i Globen

Moa Hjelmer tillbaka i Globen

Efter tre år återvänder Moa Hjelmer till rekordarenan. Europamästarinnan på 400 meter debuterade redan som 18-åring i Globen. Där slog hon personligt rekord år efter år. Nu ställs hon mot dubbla VM-ettan Zuzana Hejnova.

Den 18 februari 2009 klev 18-åriga Moa Hjelmer in på Globens banor. Året före hade hon slagit igenom och varit nära att ta sig till final på Junior-VM. Hon lät sig inte skrämmas av att få springa mot världsmästarinnan Thiam och ryskan Krivosjapka, som några veckor senare skulle vinna EM. Moa sprang sitt livs bästa lopp.

Nästa år kom första loppet inomhus under 54 sekunder i Globen, som också blev skådeplats för första ”52:an”, på vägen till en semifinal på Inomhus-VM 2012. Ingen anade då att Europamästarinnan på 400 meter den sommaren skulle heta Moa Hjelmer.

Senaste gången Spårvägslöparen hade en hel inomhussäsong på 400 meter var 2013. Då blev hon slagen av tjeckiskan Zuzana Hejnova i Globen, men fick revansch på henne i kampen om EM-bronset i Scandinavium veckan därpå.

Hejnova har sedan dess utvecklats till världens bästa häcklöpare. Tjeckiskan har vunnit de två senaste världsmästerskapen och har också två titlar i Diamond Race på 400 meter häck.

Moa blev mamma till Wilma 2014 och gjorde en hastig comeback på 400 meter redan på Inomhus-SM ifjol. Men det var egentligen först i lördags som hon inledde den långsiktiga återkomsten på distansen. Hon var direkt över en sekund snabbare än i vintras.

Mer info finns på Globengalan.se, där du även kan ansöka om pressackreditering, eller ring presschefen Lorenzo Nesi, 070 88 66 444. Allt om IAAF World Indoor Tour hittar du här.

Stockholm Marathon Gruppen är en ideell organisation bildad av friidrottsklubbarna Hässelby SK och Spårvägens FK. Klubbarna arrangerade Stockholm Marathon för första gången 1979 och sedan dess har verksamheten vuxit kraftigt. Tillsammans med ASICS Stockholm Marathon är Tjejmilen, Vår Ruset, Bellmanstafetten, Stockholm Halvmarathon och Tjur Ruset de lopp som lockar flest löpare. Över 250 000 löpare deltar årligen i klubbarnas tävlingar. Stockholm Marathon Gruppens uppgift är att arrangera dessa tävlingar.