Kommentar från Stockholm Prides ordförande Peter Rimsby efter IOKs uttalande om att anti-gaylagar i Ryssland ej är diskriminerande

Expressen och AP rapporterar idag att IOK anser att de ryska anti-homolagarna bryter inte mot det olympiska förbudet mot diskriminering. – Det är sorgligt att IOK är fullt nöjda och anser att de ryska anti-homolagarna inte bryter mot det olympiska förbudet mot diskriminering, säger Stockholm Prides ordföranden Peter Rimsby.

• peter rimsby
  • putin
  • mänskliga rättigheter
  • killy
  • jean-claude killy
  • sotji 2014
  • sotji2014
  • sotji
  • sok
  • iok
  • ryssland

Expressen och AP rapporterar idag att IOK anser att de ryska anti-homolagarna bryter inte mot det olympiska förbudet mot diskriminering. – Vi är fullt nöjda, säger IOK-representaten Jean-Claude Killy.

Det är sorgligt att IOK är fullt nöjda och anser att de ryska anti-homolagarna inte bryter mot det olympiska förbudet mot diskriminering. Jag undrar hur IOK och SOK resonerar kring mänskliga rättigheter och diskriminering, frågar Peter Rimsby.

Det finns dock alltid två sidor av samma mynt, efter att IOK nu lyssnat på de ryska myndigheterna ser jag fram emot att få förklara för SOK och svenska representanter inom IOK hur vi inom HBTQ-rörelsen ser på de ryska gaylagarna. Ingen grupp av människor ska behövas pekas ut, oavsett etnisk, religiös eller sexuell tillhörighet.

I kölvattnet av veckans avslöjande om registrering av romer har detta återigen aktualiserats i Sverige. År 2013 i Sverige är det dags att vi bestämmer oss för att aldrig mer ska behöva säga ”aldrig mer”. För det ska inte inträffa i ett modernt samhälle, oavsett vad de inhemska lagarna i länder som Ryssland säger. Poängen med mänskliga rättigheter är att de ska stå över enskilda länders lagar, säger Peter Rimsby, ordförande i Stockholm Pride.

Artikel Expressen: http://www.expressen.se/sport/vintersport/anti-homolagarna-ar-inte-diskriminerande/

För ytterliggare kommentarer eller frågor, vänligen kontakta:

Soliman Herrera Johansson
Kommunikationsstrateg
Stockholm|PRIDE
E-post: soliman.herrera.johansson@stockholmpride.org
Telefon: +46733590578

Stockholm Pride är Nordens största Pridefestival och arbetar för att synliggöra hbtq-frågor och skapa en frizon för homosexuella, bisexuella, trans och queerpersoner och de könsuttryck som finns inom hbtq-rörelsen. .