Ny ordförande för Stockholm Pride

Föreningen Stockholm Pride valde under gårdagens årsmöte Pär Wiktorsson till ny ordförande.

- Jag känner mig glad och ödmjuk över utnämningen. Stockholm Pride har en enormt viktig betydelse för arbetet kring hbt-personers livsvillkor, säger Pär Wiktorsson, nyvald ordförande.

Till vice ordförande valde styrelsen Lovise Brade Haj. Pär Wiktorsson och Lovise Brade Haj har under 2009 varit verksamhetschefer för Pride House.

- Jag känner mig självklart hedrad. Det gäller att komma ihåg att arbetet med Stockholm Pride drivs och genomförs med över 100 volontärer året runt och över 600 volontärer under själva festivalveckan. Det är otroligt häftigt att se att allt drivs med ideella resurser, säger Lovise Brade Haj, vice ordförande för Stockholm Pride.

Stockholm Prides avgående styrelse beviljades ansvarsfrihet på årsmötet för det underskott på 2,5 miljoner som bokslutet från 2009 visade.

- Året som passerat har varit omvälvande. Vi genomförde en otrolig festival med besöksrekord och det största mediegenomslaget för Stockholm Pride någonsin. Det gör mig enormt stolt. Nu ska vi se till att göra den bästa festivalen någonsin, avslutar Pär Wiktorsson.

Årets festivaltema är Makt. Syftet är att belysa så väl positiva som negativa former av maktstrukturer samt visa hur man kan bemöta olika former av maktutövande. Det handlar om att synliggöra diskriminerande strukturer i samhället och samtidigt påpeka att alla människor har makt att göra en skillnad.

Hela den nyvalda styrelsen för Stockholm Pride

Pär Wiktorsson