Peter Rimsby, ordförande för Stockholm Pride, kandiderar inte för omval som ordförande för Stockholm Pride

- Vi är tacksamma över det arbete som Peter bidragit med som ordförande för Stockholm Pride. Valberedningen underrättades för några veckor sedan att han inte kandiderar för omval. Arbetet med att hitta en ny kandidat till ordförandeposten började omedelbart och vi ser fram emot att presentera denna på vårt årsmöte, säger Micke Sandberg från Stockholms Prides valberedning i en kommentar.

- Det har varit ett mycket stimulerande uppdrag att få utveckla Nordens största pridefestival och, arbeta för att synliggöra hbtq-frågor och skapa en frizon för homosexuella, bisexuella, trans och queerpersoner. Jag har arbetat intensivt med Stockholm Pride de senaste två åren och har nu kommit fram till att det är dags att lämna över ordförandeklubban till en ny eldsjäl, säger Peter Rimsby, ordförande för Stockholm Pride 2012 och 2013.

- Jag är tacksam för det stöd jag har fått från våra medlemmar, volontärer, festivalledning och styrelsen. Under Stockholm Pride 2013 så besökte 30 000 personer den nya Pride Parken på Östermalms IP, 10 000 personer kom till Pride House på Kulturhuset och 60 000 personer gick i paraden med över 600 000 personer som åskådare. Vi fick även stort utrymme i debatten om det allt mer hårda klimatet för HBTQ-personer i exempelvis Ryssland. Detta hade inte varit möjligt utan medverkan från alla dessa eldsjälar och samarbetspartners, fortsätter Peter Rimsby.

Rimsby arbetar med Stockholm Pride fram till att ny ordförande utses vid föreningens årsstämma den 16 mars. Under perioden fram till dess kommer han att fortsätta leda festivalens arbete och medverka vid överlämnandet till nästkommande ordförande.

- Efter överlämningen kommer jag fokusera på mitt arbete som generalsekreterare på Svenska Brukshundklubben , umgås med min man och ägna mig åt mina fritidsintressen, avslutar Peter Rimsby.

• peter rimsby

Stockholm Pride är Nordens största Pridefestival och arbetar för att synliggöra hbtq-frågor och skapa en frizon för homosexuella, bisexuella, trans och queerpersoner och de könsuttryck som finns inom hbtq-rörelsen. .