Pride Garden öppnar upp Stockholm Pride i Kungsträdgården

Pride Garden öppnar upp Stockholm Pride till stadens invånare och besökare med sitt säte i Kungsträdgården mitt i city. Det nya verksamhetsområdet är öppet och helt gratis. Här kommer artister, upplevelser och utställare blandas och samsas. Pride Garden fungerar även som ett skyltfönster för festivalen och för att synliggöra hbt-frågor på en bredare front.

- Vi är så vansinnigt stolta över att Pride kommer till Kungsan, säger Sam Carlquist, programchef i Kungsträdgården.

Varje dag färgas Pride Garden av dagens tema. Här dryftas samhällets normer och "regler".

För vilka är samhället anpassat egentligen? Alla har väl en familj? Vilka tillåts egentligen att platsa i laget och blir man någonsin för gammal för att jaga fruntimmer? Dessa frågor ställs under temaparollerna: tisdag: Funktionalitet och normalitet, onsdag: Familj, torsdag: Sport och fredag: Ålder och sexualitet.

Pride Garden fylls också av musik i alla färger, former och genrer. Dragonkings, Emmon, The Goners underhåller och det queera dansbandet Klas-Ingelaz bjuder på festivallördagen upp till bugg och foxtrot. Elvamannabandet utmanar heterosamhället och fyrkantigheten som präglar musikgenren.

- Stockholm Pride är ett självklart sammanhang för Klas-Ingelaz. Vi känner oss hedrade att tillsammans med tusentals andra få ge en regnbågsfärgad känga åt heterosamhället och samtidigt sprida våra kärleksfyllda toner, säger Klas-Ingelaz.

På fredagen debatterar de partipolitiska ungdomsförbunden tillsammans med RFSL Ungdoms ordförande Felix König om den nya skollagen som är på remiss i sommar. De diskuterar med utgångspunkt ifall könsneutralt äktenskap var den sista frågan hbt-rörelsen behövde kämpa för.

- Det ska bli spännande att höra vilka frågor de partipolitiska ungdomsförbunden tycker är viktiga och vill prioritera, säger RFSL Ungdoms ordförande Felix König.

Junibacken kommer på onsdagens familjedag ha sångstund med kända och okända låtar som väcker barndomen till liv. Vombat Förlag kommer till Pride Garden och pratar om vikten av normkritiska barnböcker och vilket mottagande de fått av sina egna.

Normal Förlag erbjuder boksignering med bland annat författarna Birgitta Stenberg, Annika Lantz och Tiina Rosenberg, ett speakerscorner och självklart erbjuds ett brett litteraturutbud till försäljning.

I Pride Garden hittar du utställarna Egalia, Surrogat.nu, Normal Förlag, Posithiva gruppen/KvinnoCirkeln, Sveriges/Heteropuls, Kraft&Kultur, Amnesty, FPE-S, Försvarsmakten/Pliktverket, Värnpliktsverket, Tre, UMO, Röda Korset, Nyvana, LO Ung, El Chiringito och QX som tillsammans skapar en bredd inom festivalens tema [Hetero].

Årets tema [Hetero] fokuserar på hur heteronormen praktiskt inverkar på homosexuella, bisexuella och transpersoners vardag, vilka konsekvenser den för med sig och hur den påverkar samhället i stort.

Claes Nyberg på Twitter

Läs hela Stockholm Prides program