Pride invigs av Mona Sahlin och Birgitta Ohlsson tillsammans

Nu är det klart att ett invigningstal under Stockholm Pride 2012 hålls av Mona Sahlin, fd socialdemokratisk partiledare, och Birgitta Ohlsson, folkpartistisk EU-minister. Invigningstalarna kommer från olika politiska läger men delar ett långtgående och långvarigt engagemang för hbtq-frågor. Tema för Stockholm Pride 2012 är Tillsammans.

- Vi är hedrade och kommer med glädje och stolthet att inviga sommarens festival. Stockholm Pride betyder mycket för oss och för alla som vill ha ett öppnare samhälle, säger Mona Sahlin och Birgitta Ohlsson i en gemensam kommentar.

Invigningen av Stockholm Pride 2012 sker på kvällen 31/7 i Pride Park i Tantolunden.

- När festivalen firar 15 år känns det extra bra att den kommer att invigas av goda krafter som förenas i ett engagemang för hbtq-frågor, pridefiranden och Stockholm Pride, säger Pär Wiktorsson, ordförande för Stockholm Pride

Med årets tema Tillsammans vill Stockholm Pride uppmärksamma vad människor kan göra tillsammans: stå upp för den som utsätts för orättvisor, förändra samhället, skapa kärlek. Stockholm Pride firar 15 år i år och kommer att äga rum 31/7-4/8, med festivalområdet Pride Park i Tantolunden och Pride House på Kulturhuset och Stadsteatern.

Presskontakt:
Pär Wiktorsson 0708-511327 eller ordforande@stockholmpride.org
Carl Lagerqvist (för Birgitta Ohlsson) 070-3084406
Margareta Bernardsson (för Mona Sahlin) 070-2141784

• pär wiktorsson
  • invigningstalare
  • mona sahlin
  • birgitta ohlsson

Stockholm Pride är Nordens största Pridefestival och arbetar för att synliggöra hbtq-frågor och skapa en frizon för homosexuella, bisexuella, transpersoner och queers och de könsuttryck som finns inom hbtq-rörelsen. 2012 års festival pågår 31 juli - 4 augusti.