Stockholm Pride 2012 är nu officiellt invigt!

Nu är Stockholm Pride invigt och glädjefesten är i full gång. Annika Lantz ledde ogenerat invigningsgalan med en strap-on och tyckte att det var fantastiskt att Pride Park har flyttat tillbaka till hemmaplanen i Tanto.

- Det har vart en fantastisk start på festivalen! Jag hoppas att de kommande dagarna blir minst lika fantastiska. utbrister Alf Kjeller, festivalchef Stockholm Pride.

Mona Sahlin, fd partiledare för Socialdemokraterna, och Birgitta Ohlsson, folkpartistisk EU-minister, invigde festivalen med ett gemensamt tal. Med gliringar och skämt inledde de talet men fyllde sedan talet med politik och vad det fanns kvar att jobba för. De berättade om att det i flera länder är förenat med dödstraff och olagligt att vara homosexuella. Men också att i Sverige fanns det mer att göra som till exempel att transpersoner inte skyddas av hetslagen.

- Det är dags att förändra det nu, sa Mona Sahlin och Birgitta Ohlsson.

Artister som bland annat Lisa Miskovsky och Alexander Bards nya band, Gravitonas bjöd på underhållning inför Pridepubliken. Kikki Danielsson stod på scenen för första gången på 30 år med Wizex och publiken kokade.

- Det känns helt suveränt, man ser fram emot det här varje år. Jag ser alltid fram emot att Stockholm Pride ska ringa och man får vara med. Det är oslagbart när man får ett sånt gensvar med publiken, det är underbart!, säger Kikki Danielsson.

Därmed är Stockholm Pride officiellt invigt och alla utställare, volontärer, artister och besökare samlas i Pride Park och Pride House för att enas tillsammans.

• alf kjeller
  • pride park
  • tillsammans

Stockholm Pride är Nordens största Pridefestival och arbetar för att synliggöra hbtq-frågor och skapa en frizon för homosexuella, bisexuella, trans och queerpersoner och de könsuttryck som finns inom hbtq-rörelsen. 2012 års festival pågår 31 juli - 4 augusti.