Stockholm Pride invigdes storslaget

Kl 18:00 rivstartade Stockholm Pride 2011 på invigningsgalan, och i led med årets tema öppenhet var Pride Kungsan öppen för alla besökare – med eller utan festivalband. Ca 9000 öppensinnade åskådare bidrog till en fantastisk stämning i Kungsträdgården, och applåderna ville stundtals inte sluta.

Kvällens värd var Moa Svan som bjöd på en hel del komedi, och stämningen drogs snabbt upp ytterligare ett steg när duon Straight Up äntrade scenen och framförde årets officiella Pridelåt ”Show the World Tonight”. I år har Stockholm Pride även två officiella b-sidor, och publiken tog emot NEO med öppna armar när han framförde sin låt ”Toxicated Love”. Även Miss Brandi Russel och hennes enastående dansare tog publiken med storm under ”Leather and Lace”.

Andra som rev ner applåder var invigningstalarna Anna Mohr och Kjell Rindar, som talade om friandet av Homosexuella Frigörelseveckan under slutet av 1970-talet. Till publikens stora glädje lärde de ut några av de originellt komponerade slagord och ramsor som ropades under dåtidens demonstrationer.

Ytterligare två som stod på scen och talade var Stockholm Prides ordförande Pär Wiktorsson och vice ordförande Catharina Fox Loft som kvällen till ära var uppklädda i tyllkjol och strumpbyxor. Bland mycket annat talade de om behovet av öppenhet i ljuset av händelserna i Norge, och att kampen för ett öppet samhälle och allas lika värde alltid måste fortsätta. Med en uppmaning att fatta varandras händer följde sedan RFSL:s vice ordförande Christian Möllerup som läste ”till Ungdommen” som sjöngs av 200 000 personer under fredagens minnesstund i Oslo för offren i Norge, och bland publiken rördes många känslor upp.

Invigningsgalan avslutades med invigningstalaren Thomas Beatie, den första transpersonen att invigningstala på Stockholm Pride, som möttes av publikens jubel flera gånger under sitt tal. Han berättade öppenhjärtligt om sina erfarenheter som transsexuell gravid man, och hur lyckligt lottad han känner sig som har kunnat göra de val han har gjort. Vid ett tillfälle fick han stort stöd av publiken då han buade ut den svenska lagstiftningen om tvångssterilisteringen av transsexuella. Han betonade även vikten av öppenhet och kommunikation för att bättre förstå och respektera varandras olikheter.

• pär wiktorsson
  • catharina fox loft
  • invigningstalare
  • öppenhet

Stockholm Pride är Nordens största Pridefestival och arbetar för att synliggöra hbtq-frågor och skapa en frizon för homosexuella, bisexuella och transpersoner och de könsuttryck som finns inom hbtq-rörelsen.

2011 års festival pågår 1-7 augusti. Temat för årets festival är Öppenhet och huvudsakliga festivalområden är Stockholms stadsteater, Kulturhuset och Kungsträdgården.